Falles: La festa del foc

Sense programacions vigents
Compra d'entrades
Encara sense vots

Les Falles, declarades patrimoni cultural immaterial per la Unesco l’1 de desembre de 2015, són la festa del foc del solstici d’estiu dels Pirineus. Cal dir que l’Alta Ribagorça és la comarca que compta amb més pobles fallaires dins el territori català. La festa de les Falles ha estat des de temps remots una tradició profundament arrelada als pobles de l'Alta Ribagorça. Les falles són troncs resinosos d'uns dos metres de llargària que es preparen uns dies abans per tal que estiguin a punt el dia de la baixada. També s'ha construït el faro, un pi plantat prèviament en un indret elevat i visible des del poble, on s'encenen les falles abans de començar el descens.

A l’Alta Ribagorça existeixen quatre tipus de falles: els rentiners, que són d’una sola peça; les falles de pal, les més comunes arreu de la comarca, que es fan amb trossos de teia de pi i s’enganxen a un pal de freixe amb filferros i puntes; les falles de creueta típiques de Barruera, i les falles de Vilaller, diferents de la resta, que són una piràmide invertida de grans dimensions lligada amb filferro i farcida de teia. Els nostres avantpassats creien que la llenya dels cims era més pura, ja que rebia millor els raigs del sol. Per aquest motiu, els faros són, encara avui, encesos en els llocs més elevats i és des d’aquí des d’on s’inicia la baixada. Els fallaires, guiats pel fadrí major o cap de colla, comencen la filera de foc muntanya avall fins que arriben a la plaça del poble, on són rebuts amb música i el so de les campanes. Amb les falles mig consumides es fa una gran foguera i es treu coca i vi per a tothom. És la festa! És la màgia!

• Durro: 17 de juny.

Una vegada s’arriba a Durro (1.386 m), s’ha de creuar el poble i agafar la pista asfaltada que condueix a l’ermita de Sant Quirc, patrimoni de la humanitat. Al mateix planell de l’ermita, a l’extrem, trobareu el faro, a 1.490 m.

• Boí, Casos, El Pont de Suert i Vilaller: 23 de juny.

Des de Boí (1.265 m), sortim per la plaça del Riu en direcció sud pel camí. A 200 m agafem el trencall que puja cap a l’esquerra i que serpenteja fins al faro, situat a la roca del Clotet d’Escudé, a 1.460 m, una mica per sobre del camí que uneix Boí amb Durro i que ofereix una fantàstica panoràmica de la Vall de Boí.

Al petit nucli de Casós (1.200 m), el faro està situat a 1.310 m, a la collada de Serrafugues o canal de la Costera, que es troba a la pista que puja al bosc. Des d’allí hi ha una excel·lent vista de la vall de Barravés.

Des del pont vell d’Aragó (838 m) del Pont de Suert, prenem la direcció de mà esquerra per trobar el barranc de Sirès. A continuació, agafem el camí de Buira, a tocar de l’escola Ribagorçana, que ens conduirà al faro (1.040 m), situat al límit amb el terme de Bonansa, des d’on es pot gaudir d’una magnífica panoràmica del Pont de Suert i la seva rodalia.

Des de Vilaller (981 m), l’itinerari transcorre per la pista asfaltada de Casós fins a arribar al faro, situat a 1.115 m. També es pot fer el recorregut pel camí vell de Vilaller a Casós, situat a mà dreta de la pista després del dipòsit d’aigua.

• Senet: 24 de juny.

Des de Senet (1.309 m), sortim de la serradora cap al sud-est del poble, direcció al camí de Santa Cecília, i girem a la dreta per agafar el camí del Fontanal, que ens durà directe al faro de Madalena, situat a 1.390 m. Allí es pot gaudir de la panoràmica del poble de Senet als nostres peus i de tota la vall de Barravés.

• Barruera: 1 de juliol.

Al mig de Barruera (1.130 m), i passada la palanca vella o pont penjant, trobareu el plafó informatiu a la sortida del camí dels Quinyons. Des d’aquí, seguirem la senda que porta fins al faro, situat al Tossal de Rutxero, a 1.230 m, al sud-est del poble.

• Erill La Vall: 7 de juliol.

Des d’Erill la Vall (1.245 m), sortim de la plaça del Tarter en direcció al camí de Basco. A l’inici de la pujada agafem el trencall a la dreta per una camí de bon desnivell que ens porta fins al faro, a 1.410 m, entre el barranc de la Ribampiedro i el serrat de Palomero, un punt amb una òptima visibilitat del poble i un bon mirador de la Vall de Boí.

• Taüll: 14 de juliol.

Després dels últims edificis de Taüll (1.520 m), a la carretera del Pla de l’Ermita, s’inicia un camí de fort desnivell situat en un dels millors miradors de la Vall de Boí. El faro s’ubica a Torresplanes, a 1.760 m, sobre l’esllavissada anomenada l’Esvomegada de Sarrado. Durant el pronunciat pendent es pot veure tota la vall i el conjunt romànic patrimoni de la humanitat.

• Llesp: 22 de juliol.

Entrant al poble de Llesp (994 m) trobareu l’església de Sant Martí i la plaça del poble. Des d’aquest punt s’enfila un petit camí al costat del plafó de Camins de Foc que ens durà fins al faro, situat al nord-oest, en un indret conegut com a Tartero, a 1.100 m.

*Hora de baixada: 22:30 a 23:00h. La baixada de falles infantils serà al voltant de les 22:00h.

Per a més informació sobre els Camins de Foc i els seus itineraris, clica aquí