“Els espectacles infantils ben fets els pot veure qualsevol persona sense criatures”, Campi qui Pugui
Jordi Pedrós i Cristina Garcia reflexionen sobre el procés de creació de Matres i la salut de al programació teatral a Ponent
La qualitat del teatre fet des de Ponent és inqüestionable. Una de les companyies que fa anys que conrea bons espectacles de carrer i, des de fa un temps, també de sala són els Campi qui Pugui. En la passada edició de FiraTàrrega van estrenar Matres, una obra basada en la vida del fundador i actor de la companyia, Jordi Pedrós, i de la mort de la seva mare quan era un nen. El dol i la mort podrien semblar temes tabús per als infants, però Campi qui Pugui han trobat la recepta per explicar-ho amb l’equilibri just entre tendresa i rigor.
Matres explica una història real sobre la mort de la mare d’un dels membres de la companyia. Per què decidiu abordar aquesta vivència?
Jordi Pedrós: Doncs va ser tornant de veure una obra dels companys de l’Estenedor Teatre sobre un senyor que explicava les seves pors. Em va agradar molt i quan vaig arribar a casa li vaig dir a la Cristina que l’obra m’havia al·lucinat i m'agradaria parlar d'això. Ella ho va veure més clar que jo, perquè sí que arriba un moment que em bloquejo una mica. No ha estat un procés fàcil, vam començar a parlar-ne el 2017 i l’hem estrenat enguany.
Cristina Garcia: El Jordi ja havia verbalitzat altres vegades que algun dia li agradaria parlar de la mort de la seva mare, però només deixant-ho caure. Va ser a partir d’aquest altre espectacle, perquè tots tenim referents i ens inspirem en altres companyies que estan fent coses de referència. En aquest cas, jo ja l’havia vist abans i vaig pensar que podria ressonar-li. Ell no s’imaginava que en ser un fet molt privat pogués enganxar la gent, però només cal veure històries com Alcarràs, en què allò personal sempre acaba convertint-se universal.
Ha estat diferent el procés creatiu d’aquesta obra respecte de les anteriors?
CG: Hi ha una part inicial quan ens plantegem un espectacle nou, tot i que amb els de carrer és diferent perquè anem a buscar com a través de l’humor podem ser tan intergeneracionals com sigui possible. En canvi, amb els de sala sempre busquem històries que ens emocionin per explicar-les i, en aquest cas, en comptes de buscar fora vam buscar dins i això ho canviava tot.
JP: Normalment, tens un punt de partida i vas estirant. Aquesta vegada vam fer un buidatge molt bèstia de tota la meva vida, amb material per tres o quatre hores, i vam anar netejant, que va ser el més difícil. Vaig parlar molt amb els meus germans i ens vam adonar que no n'havíem parlat mai i d’això fa trenta-cinc anys. Sembla que si no se'n parla, no existeixi el problema. També va ser un treball de buscar que el màxim de gent s’ho pogués sentir seu, perquè moltes vegades pensava que a qui li interessaria això.
CG: Ell tenia aquesta por contínuament i la resta ho veiem claríssim. La cosa de Matres és que, tot i que parli de la mort, en realitat parla de la vida. La mort forma part de la vida i és una part de la que no se'n parla mai i menys si hi ha canalla pel mig. És un tema amb el qual tothom empatitzarà, perquè sigui en el moment que sigui de la seva vida ho ha viscut.
Un cop estàveu decidits per tirar-la endavant, com es va construir el text a partir del cúmul d’idees i vivències del Jordi?
CG: Nosaltres no treballem mai sobre text escrit prèviament, sinó que creem a la sala d’assaig sobre improvisacions. Primer fent un treball de taula escrivint les coses més importants de la història, anècdotes, paisatges, referències musicals... Ho posem en post-its de colors i els anem movent per anar construint. La cosa està en el fet que és més fàcil eliminar post-its quan és un espectacle en el qual no parles de tu, que quan és una història real i tens el company davant. Hi havia persones i escenes que podíem llençar a la brossa, però que existeixen en la vida del Jordi. Aquí va haver-hi la complicació més gran fruit d’aquesta implicació emocional.
Un dels encerts de Matres és l’equilibri en el to de la narració, que tracta la mort d’una forma tendra, però sense infantilitzar-la.
JP: És difícil trobar aquest equilibri, perquè no volia que fos un drama, però la vida és la que és. Molta gent ens diu que es nota que no tenim fills i que som tiets, perquè no hi fiquem gens de sucre als espectacles. No ens agrada ensucrar les històries i molta gent ens ho agraeix. Vam fer un treball previ amb els Grups d'Acompanyament al Dol de Lleida i ens van demanar que no poséssim coses a les quals els nens després es poguessin agafar. La mare no és un angelet, la mare es mor. Si tu els dius que la mare ara és un angelet, els nens buscaran o esperaran l'angelet. També hi ha el parlar d’una malaltia com una lluita i llavors els nens diuen “així la meva mare no vol lluitar més”. No es pot lluitar contra el càncer, és una malaltia i et toca o no et toca.
CG: El punt d’inflexió per trobar el to era no fer un drama del drama. És una cosa que ens pot passar a qualsevol de nosaltres, no és un fet excepcional com podria ser un tsunami, i el to de l’espectacle havia de reflectir-ho. Després, també hi havia l'objectiu que s'entengués des de qualsevol edat. Aquest punt de tiet del qual parla el Jordi és molt important. Al final, hi ha coses com si has provat l'alcohol o no que abans li diràs a un tiet que no pas als teus pares. Es fa més natural parlar de coses potser més difícils amb els tiets i aquí és on teníem l'avantatge de parlar amb els nens del públic com parlaríem amb les nostres nebodes i nebots. Ara bé, el suport dels Grups d'Acompanyament al Dol va ser clau. Ens van deixar clar que els nens i nenes són persones que funcionen de manera literal i no pots jugar amb elements figuratius. L’adult necessita trobar un sentit més espiritual, però els nens estan en un moment que encara no l'entenen aquesta visió i necessiten viure, tocar i entendre. Si tu parles de persones que estan al cel, hi ha infants que voldran anar al cel o agafar un avió i això els crearà més frustració.
JP: Quan els vam preguntar a partir de quina edat podíem explicar aquesta història ens van deixar clar que a partir dels zero anys. La mort et ve a buscar en el moment menys inesperat. Arran de fer l'obra hi ha molta gent que s'està posant en contacte amb nosaltres per explicar-nos la seva història i estan passant coses boniques.
Quan hem fet passes escolars, han passat coses màgiques
Així, la rebuda de l’obra està sent molt positiva.
CG: És bastant emocionant i bestial. Portem dos anys i escaig amb aquest espectacle. El 2020 comencem a recollir la informació familiar i des del 2022 hem estat en reunions i assajos amb sis persones ficades dins d’aquesta història i és molt emocionant veure que la gent amb una sola vegada se la fa tan seva. No ens podíem imaginar en cap cas la resposta que hi hauria del públic. També representa una gestió emocional extra, sobretot pel Jordi, que és amb qui tothom té ganes de parlar, encara que no el coneguin.
JP: Jo ho he batejat com a efecte tanatori i és que quan acabem l'obra als altres actors els feliciten, però a mi m’abracen i es posen a plorar. Quan hem fet passes escolars, han passat coses màgiques i els mestres t’agraeixen que els hagis donat una eina per treballar.
CG: Abans d'estrenar un espectacle, parlem amb teatres propers i fem una funció per l'escola del poble. Ho fem a dos o tres llocs per provar i després assagem un temps més i podem canviar coses. Doncs el primer dia que vam fer Matres vam voler preguntar als infants com s’havien sentit i aixeca la mà un nen i ens diu “malament”. Llavors ens va explicar que s’havia mort la seva padrina i s’havia posat trist perquè li havia fet pensar en això, però també va estar content recordant quan berenava a casa d’ella. Això també és bo, perquè la tristesa forma part de la vida, però no vol dir que no puguis tenir moments d'alegria després.
A partir d’aquí, van començar a alçar-se mans disparades i vam estar 40 minuts que quasi no podíem parlar, només parlaven infants que tenien de 8 a 12 anys. Tots volien compartir la seva experiència més propera amb la mort. De cop va ser com “ah, que es pot parlar d’això”. Ningú els havia preguntat mai sobre la mort i tots en volien parlar.
Cap al final, un nen va aixecar la mà i va explicar que la seva tieta s’havia mort de càncer feia poc i que aquest era el millor espectacle de teatre que havia vist mai. Amb això va fer que prengués tot el sentit del món el que estàvem fent i va animar un altre nen a dir que el seu pare també s’havia mort. No va dir res més, però molts companys van adonar-se que no havien pensat en què ell se sentia com el que acabaven de veure. Aquest nen, que no ho havia dit mai als seus amics, se sentia alliberat. I això s’ha repetit.
JP: Hem rebut missatges per Instagram de gent que fa quilòmetres per veure-la i això no sol passar amb els espectacles infantils. Fa uns dies vam estar a Alpicat i hi havia més gent de fora que d’Alpicat, i gent que ja l’havia vist tres vegades. Ens han escrit persones com una noia que volia saber les pròximes dates perquè s’havia mort el seu home i volia venir amb la seva filla.
CG: I després gent adulta que està venint a veure-ho sense infants perquè algú els ha dit que val la pena que vinguin. Nosaltres sempre reivindiquem que els espectacles infantils ben fets els pot veure qualsevol persona sense criatures. Al cinema tothom va a veure les pel·lícules de Pixar, però amb el teatre això costa molt i de sobte aquí està passant això que reivindiquem tant.
L’escenografia també és un dels elements rellevants de l’espectacle.
JP: Amb això tenim la sort que amb el Joan, l’escenògraf, també som amics. Des del principi ja li vam dir en què estàvem treballant. Ell estava molt content perquè normalment les escenografies li encarreguen per d'aquí tres mesos i en aquest cas va tenir dos anys per construir-la. A poc a poc anava afegint idees, com posar el codi postal o les coordenades de Castellserà, que és on passa la història. En la nostra professió som molt crítics i d’aquesta escenografia se’n sent especialment orgullós perquè l’ha pogut cuinar a foc lent.
CG: Crec que l’escenografia té la importància que té perquè hem pogut treballar des del principi amb material i hi hem anat jugant com a part de la improvisació. Quan parlàvem de com organitzar la història l'escenògraf, el dissenyador de llums, el tècnic i el músic estaven a les reunions i tothom s’hi va involucrar molt des del principi. Al principi, l’escenografia era molt diferent amb unes fustes buides amb la idea que fos molt simbòlic i de sobte van començar a aparèixer elements. També va ser difícil arribar a les màscares per als personatges femenins protagonistes, que era una de les altres dificultats. Ens plantejàvem de quina manera actors i actrius al voltant de la trentena havíem de fer de les mares i les àvies. Primer tots havien de ser titelles, però no teníem prou mans perquè les mares també fossin titelles. Llavors treballant amb una pilota vam acabar posant-nos-la al cap i vam pensar que podien ser màscares. Tot això ho pots fer per la proximitat i pel temps. Nosaltres paràvem i ens n'anàvem a actuar i el Joan es quedava aquí barrinant i de sobte quan tornaves a assajar ja havia pensat una cosa nova.
Matres, de Campi qui pugui, a FiraTàrrega ©JordiBonilla
Comentàveu que els vostres espectacles són molt Pixar. Com els penseu perquè hi hagi sempre aquesta intergeneracionalitat?
CG: Intentem fer teatre per a adults que també estigui fet per als infants i no al revés. Evidentment, mai ets 100% intergeneracional perquè per exemple Matres ho recomanem a partir de sis anys. No per la temàtica, sinó per la durada de l’espectacle, la complexitat del nombre de personatges... El repte principal de la companyia és treballar perquè sempre es visqui una experiència amb persones d'edats diferents posades en el mateix lloc, en el mateix punt de vista i intentant que sentin les mateixes emocions, encara que entenguin coses diferents.
JP: I que quan surtin del teatre continuïn al teatre molta estona i, si pot ser, durant dies. És molt bonic quan et diuen que fa quatre dies que us vam venir a veure i encara n’estem parlant o el meu fill encara m'està fent preguntes sobre els personatges. També hi ha pares que es guarden coses per després treure’ls als seus fills com a eines per tractar diversos temes.
CG: L'altre dia que després de la funció a Alpicat vam fer una xerrada postfunció i de sobte estàvem en un mateix espai amb adults i infants parlant sobre la mort, contestant-se a ells mateixos... i és espectacular i molt excepcional. Ja no és només el que passa a l'escenari, que intenta buscar la intergeneracionalitat, sinó que el fet que després pugui haver-hi un diàleg entre adults i petits des d'un punt que mai han tingut.
JP: A més, els nens disparen sempre des de la innocència. La primera pregunta va ser si m'hauria agradat que m’haguessin dit abans que s'estava morint la meva mare. Tots els adults es van quedar congelats, però en aquell moment aquella nena tenia la necessitat de saber-ho. Els nens no tenen cap problema de parlar de la mort, això és cosa dels adults. El tabú el tenim els grans i no els petits.
Campi qui Pugui heu fet teatre de sala, però sou una companyia essencialment de carrer. Considereu que és un tipus de teatre que encara té molts prejudicis?
JP: El teatre de carrer té aquesta cosa tan bonica de ser el teatre més democràtic que hi ha. Estàvem a Balaguer i un senyor ens va dir que feia vint anys que no havia rigut i ell no hauria pagat mai una entrada, perquè era un senyor que vivia al carrer i ens va venir a donar les gràcies per això. En el teatre de carrer encara costa.
CG: Dins del sector ens dediquem al teatre per la infància, intergeneracional o per tots els públics, que ja és considerat un sector menor dins del sector pel simple fet que poden venir nens i nenes, quan tots venim d'estudiar el mateix que els que fan teatre per a adults. Llavors, al teatre de carrer ja se li suma les dues coses: és per a tots els públics i si a sobre és al carrer, es converteix en un divertimento, com si la diversió no fos important per estructurar-se com a societat sana.
Una cosa que està passant, sobretot des de la pandèmia, és que l'entreteniment ha entrat a les nostres cases a través de les plataformes audiovisuals, però d'una manera que s'ha engolit gran part de l'entreteniment en comunitat que fèiem a fora. El teatre de carrer torna a posar un esdeveniment fora de la normalitat al mig de la plaça on l'endemà passaràs per anar a comprar el pa. Aquesta força de riure tots junts és molt més gran que riure tu sol al sofà veient una sèrie, que també és molt important, però cada vegada tot tira més cap a allò individual i de sobte sembla que el teatre de carrer sigui quasi un fet revolucionari pel qual s'ha de lluitar i protegir.
Els espectacles de carrer tenen el component que cada representació és a un lloc diferent.
JP: El carrer és molt difícil, perquè a una sala ho controles. Quan tu estàs creant un espectacle de carrer pots preveure situacions, però si durant la funció apareix un gos pel mig o sonen les campanes i la gent no sent res, allò no pots fer veure que no hi és. Tot forma part d'aquella obra, coses que tens controlades i coses que no. Nosaltres sempre diem que un espectacle de carrer l'acabem quan ja portem deu actuacions potser. Amb la sala fem quatre o cinc prèvies i amb el carrer potser n’hem de fer deu per veure com funciona.
CG: Hi ha moltes eines de control del focus que té el públic a la sala que al carrer no tens. No tens unes llums per enfocar alguna cosa i que la gent la miri, per exemple. Cal buscar altres tècniques per controlar l'atenció del públic que no té res a veure amb les mateixes que són de sala i que s’aprenen a còpia de fer moltes funcions al carrer. A vegades ho tens tot controlat, però no t'adones que estàs tapant el públic perquè tens públic per davant i per darrere i has d'aprendre a tenir ulls als quatre costats.
Hi ha molts regidors i regidores de cultura que estan veient que els diners no són una excusa
A les comarques lleidatanes hi ha moltes companyies de teatre familiar de qualitat, però quina és la salut de la programació als nostres pobles?
CG: A la província hi ha hagut un canvi enorme en els últims cinc anys. Hi ha hagut una voluntat dels municipis de fer més coses, fins i tot n’hi ha que s’han unit entre ells per fer xarxes. Pobles que són molt propers i que dissenyen una programació conjunta i està funcionant molt bé. A banda de festivals, que també n’han nascut, Lleida anava una mica mancada de programació estable i hi ha hagut fins i tot relleu en els programadors amb ganes d’aprendre i de buscar recursos. Hi ha molts regidors i regidores de cultura que estan veient que els diners no són una excusa i que hi ha maneres de fer-ho possible si tens interès. Al final, si et prens la despesa cultural com una despesa, evidentment mai serà una bona idea. Si t’ho prens com una inversió pública, té un sentit completament diferent.
Lleida ciutat ja és una altra qüestió. Tenim molts bons tècnics i tècniques, però falta algú que ho capitanegi tot. Ara mateix hi ha una mancança en la programació i si parlem de carrer ja ni t'explico. Tenim la Fira de Titelles de Lleida que és un esdeveniment importantíssim i que juntament amb FiraTàrrega explica el fet que hi hagi tantes companyies a Lleida, però més enllà d'això hi ha molt poca programació a la capital.
Rats!, de Campi qui Pugui
JP: Tenim zones comercials molt grans com el carrer Major i nosaltres estem anant a actuar a les zones comercials de Barcelona, Saragossa o França i aquí no.
CG: Sent una capital de província, hauria de ser una referència teatral on poder anar a consumir teatre i que no haguessis de traslladar-te a veure coses. Ara hi ha molta gent que es desplaça a altres municipis a veure espectacles que no passen per aquí. S’han de veure les creacions que es fan aquí, perquè moltes vegades la ciutadania no és conscient del sector tan fort i de referència a tot l'Estat espanyol que tenim, però també s'han de poder veure les millors coses que es fan a dins i fora de Catalunya.
JP: Al final com més coses vegin els espectadors, més crítics es tornaran i més ens exigiran les companyies també. Internament, les companyies de Lleida som molt crítiques entre nosaltres, però falta que el públic pugui veure les coses que en aquest moment són top a Espanya. Els tècnics estan fent tota una feina increïble, però falta una direcció artística que dirigeixi aquest vaixell i que el porti bon port.
CG: Al final el teatre té un impacte gegant en la forma de relacionar-nos com a ciutadans amb la mateixa ciutat. El teatre de carrer serveix per a això, per reconvertir els espais i per tornar-nos a trobar com a comunitat. A França per exemple vas a qualsevol municipi petitíssim i tenen un teatre amb un bar on la gent del barri va cada tarda, un espai perquè la canalla hi passin en sortir de l’escola a llegir o fer els deures... Hi ha vida als teatres perquè estan oberts a la ciutadania cada dia de l'any, independentment que hi hagi o no programació i això ho converteix en un espai compartit i que la gent se’l sent com a part indispensable del seu dia a dia. Llavors, quan es programa un espectacle, té molt més públic perquè la gent està acostumada a viure aquell espai com a seu.
Les institucions tenen molta feina a fer, però quins deures tenim com a espectadors per cuidar el teatre?
JP: Consumir, consumir i consumir teatre. Experimentar amb coses que no coneixem i no només les companyies que sé qui són. I exigir-nos, perquè nosaltres amb aquestes exigències també creixem.
CG: Igual que perds molt temps per escollir quina pel·lícula o quina sèrie veuràs a la plataforma, també hi hauria d'haver aquesta mateixa exigència com a públic d'investigar el que es fa. No pot ser que quan vas al teatre com a adult coneguis el que vas a veure perquè t’agrada l’actor, la proposta o la història i que quan vagis amb infants qualsevol cosa sembli que estarà bé. Has d’investigar i implicar a la teva canalla en la decisió d'anar-hi, exposar-los quines propostes has buscat, veure el tràiler o les fotos... Fer-los partícips d'escollir és el que fa que tinguin ganes de descobrir coses i demanar-ho.
JP: I que els adults vagin a veure el teatre infantil. El teatre infantil ja no és allò del paper maixé, això s'ha acabat fa temps i ara hi ha unes exigències de qualitat artística excepcional.