La literatura de proximitat, eix del Pla de Foment de la Lectura del Pla d'Urgell

REDACCIÓ
Publicat: 
31-07-2025
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • La literatura de proximitat, eix del Pla de Foment de la Lectura del Pla d'Urgell
    Peu de foto: 
    Presentació del Pla de Foment de la Lectura al Pla d'Urgell als diferents agents locals ©CCPladUrgell

El Pla d'Urgell comptarà amb un Pla de Foment de la Lectura per tal de connectar aquelles accions vinculades a la lectura i generar-ne de noves. El document, elaborat per l’escriptora i gestora cultural Montserrat Rubinat després de reunir-se amb biblioteques i clubs de lectura, pretén ser una eina de treball col·laborativa que integri administracions, entitats, centres educatius i agents culturals.

L’estratègia es vertebra en tres eixos: donar a conèixer la literatura i els autors de proximitat, posar en valor les particularitats del Pla d’Urgell i fomentar el coneixement i descobriment literari i artístic.

El pla es desplegarà en vuit municipis participants —Palau d’Anglesola, Torregrossa, Bellvís, Bell-lloc d¡Urgell, Vilanova de Bellpuig, Linyola, Barbens i Ivars d’Urgell— i inclou mesures com la creació d’una biblioteca mòbil, la celebració d’una Nit de la Lectura, la millora de les biblioteques escolars i l’ampliació de programes com Lletres a les Aules o Fas 6 anys. Tria un llibre. També contempla la potenciació de les llibreries i editorials locals i el reforç de les biblioteques municipals amb més recursos i activitats.

Rubinat ha explicat que el pla té com a objectius “fomentar l’hàbit lector en totes les etapes de la vida, promoure la lectura en català, potenciar les biblioteques com a centres culturals vius, dinamitzar col·lectius específics, integrar la lectura a la vida quotidiana i impulsar les TIC com a eina de foment lector”.

Per garantir-ne el seguiment, s’establirà un sistema d’avaluació amb enquestes de satisfacció, revisions anuals i informes. El finançament vindrà de la Generalitat, la Diputació de Lleida, el Consell Comarcal i els ajuntaments, amb la implicació dels centres educatius i les entitats culturals.

L’anàlisi prèvia feta per Rubinat identifica fortaleses com una xarxa bibliotecària activa i una tradició literària arrelada, però també reptes com la manca de personal a les biblioteques, la baixa participació juvenil i el despoblament rural. Segons les dades recollides, el Pla d’Urgell presenta una presència lectora per sobre de la mitjana catalana en la majoria de franges d’edat, i el nombre d’usuaris de biblioteques ha crescut de manera constant entre 2015 i 2024.

Comarques: 
Pla d'Urgell
Comparteix

També t'interessarà