Ponts celebra 150 anys de Lo Ranxo amb rècord de racions i una setmana d’actes especials
L'edició de 2025 de Lo Ranxo de Ponts ha batut tots els rècords amb la preparació de fins a 12.000 racions d'aquesta tradicional escudella, coincidint amb el 150è aniversari de la seva primera referència escrita. Aquesta fita ha servit per cloure una setmana intensa de celebracions culturals i festives que han reforçat el caràcter arrelat d'aquesta tradició entre veïns i visitants.
Des de primera hora del matí, la població s'ha bolcat en la preparació de Lo Ranxo amb l'encesa de les olles a les sis del matí. A mig matí, la Sala 1 d'Octubre ha acollit la presentació del llibre "Petita història de Lo Ranxo de Ponts", escrit per Jaume Invernon i il·lustrat per Pilarín Bayés, una obra que complementa la història de la canònica de Sant Pere de Ponts publicada l'any passat. Els autors han signat exemplars durant dues hores, en un acte que ha atret nombrosos assistents.
La festivitat ha comptat amb la presència d'autoritats que han visitat el Mercat Gastronòmic de Lo Ranxo, situat a l'avinguda Font de Valldans, abans de gaudir d'una ballada de sardanes a la plaça de Planell amb la Cobla Selvatana. Com marca la tradició, a les dues del migdia s'ha fet la benedicció de les olles, enguany apadrinada pels cuiners Ada Parellada, Arnau París i Sergi de Meià. Tot seguit, s'ha procedit al repartiment de l'escudella, un plat reconegut per la seva qualitat i valor nutricional, que any rere any atrau milers de persones a Ponts per gaudir-ne gratuïtament.
El punt i final a la jornada el posaran les actuacions musicals de l'Orquestra Selvatana, amb dues sessions de ball a la Sala 1 d'Octubre a la tarda.
Enguany, la celebració ha anat més enllà de les activitats habituals del Carnaval, amb propostes especials per commemorar l'efemèride. Entre aquestes, destaca la inauguració de l'exposició "150 anys de records de postal", amb imatges de Joan Calvet, Joan Salvia i Joan Viladot, i la presentació de la cançó commemorativa a càrrec de Lo Pau de Ponts. Les activitats continuaran durant la setmana, amb un espectacle de "show cooking" dirigit pel cuiner Sergi de Meià aquest dijous i el concert final "PASSAR-LA BÉ", a càrrec d'Anna Roig i Carles Belda, el diumenge 9 de març a l'església de Santa Maria.
Lo Ranxo de Ponts, declarat una de les celebracions més emblemàtiques de la Noguera, continua essent un punt de trobada on es fusionen gastronomia, tradició i esperit comunitari, mantenint viu l'esperit solidari amb què va néixer fa més de segle i mig.









