Propietaris de la Sentiu de Sió constitueixen una plataforma per aturar la concentració parcel·lària

REDACCIÓ / ACN
Publicat: 
11-07-2025
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • Propietaris de la Sentiu de Sió constitueixen una plataforma per aturar la concentració parcel·lària
    Peu de foto: 
    Els afcetats assenyalen al mapa les zones afectades / ©Pladel'Om

La plataforma “Pla de l’Om” aplega més de vuitanta persones, propietaris i pagesos afectats per la concentració parcel·lària que Agricultura ha impulsat als termes municipals de la Sentiu de Sió i Montgai

Els membres denuncien que el procés s’està duent a terme de manera opaca i sense el consens necessari en una zona protegida ambientalment (XEPA i LIC, Serra de Bellmunt, Almenara) i exclosa del regadiu per la Declaració d'impacte ambiental del canal Segarra-Garrigues de 2010. Els afectats, a més, critiquen una política de “fets consumats” per part del Departament d’Agricultura, l’empresa pública Infraestrcutures.cat i els ajuntaments implicats.

La concentració parcel·lària es va iniciar a la Sentiu de Sió entre el 2012 i 2018, però segons la plataforma moltes d’aquestes presenten greus defectes com manca de dates, absència de signatura o que 27 propietaris que van signar ja eren difunts el 2018. En aquest sentit, asseguren per engegar la concentració cal demostrar el suport de més de 50% de propietaris o del 75% de les terres afectades.

L’any 2022 es va ampliar el projecte, unint-lo amb Montgai mitjançant una “ecoconcentració parcel·lària”, la qual va donar lloc a l’acord de Govern per l’execució de la concentració. La plataforma “Pla de l’Om” considera la unió de ser “problemàtica, irregular i que respon a interessos privats i particulars”. 

Per ara, la plataforma demanen que es revisi l’acord de Govern, una reunió amb el conseller Òscar Ordeig per entregar-li les signatures actuals contràries a la concentració de la Sentiu, així com una rectificació urgent de l’Ajuntament de la Sentiu i Sió, el qual ha aprovat una moció a af avor del projecte, l’obertura de la via de la concentració privada, perquè els propietaris favorables a la concentració puguin fer-la, però sense obligar als qui no estan d’acord i, en últim lloc, que abandonin la Ley de Reforma y desarrollo agrario de 1973. 

Comarques: 
Noguera
Comparteix

També t'interessarà