Salut ajorna fins al 5 d’octubre l’inici de la campanya de vacunació contra la grip i la covid-19

REDACCIÓ
Publicat: 
15-07-2026
Actualitzat: 15-07-2026 13:24
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • Salut ajorna fins al 5 d’octubre l’inici de la campanya de vacunació contra la grip i la covid-19
    Peu de foto: 
    El secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, durant la roda de premsa ©ACN/MiquelCodolar

El Departament de Salut retardarà fins al 5 d’octubre la campanya de vacunació contra la grip i la covid-19, més tard del que estava previst, a causa dels retards en la producció internacional de les vacunes antigripals. L’endarreriment respon a la recomanació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) de modificar les tres soques de la vacuna antigrupal.

Per facilitar la planificació, Salut obrirà les agendes de cita prèvia a finals de juliol. L’objectiu és que els col·lectius prioritaris puguin reservar hora amb antelació i concentrar la major part de la vacunació abans del 18 de desembre.

La campanya començarà amb les persones que viuen en residències, els majors de 80 anys, les embarassades i els infants d’entre sis i 59 mesos. A partir del 26 d’octubre, s’ampliarà a la resta de la població diana, principalment les persones majors de 60 anys. Des del 16 de novembre, també es podrà acudir als equips d’atenció primària sense cita prèvia, dins de les franges horàries que determini cada centre. Tot i això, el Departament vol prioritzar la vacunació programada.

El secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, ha explicat que el canvi de calendari es deu exclusivament a la disponibilitat de les dosis. La modificació de les soques recomanada per l’OMS ha obligat els fabricants a reiniciar una part del procés de producció. Els indicadors disponibles no fan preveure que l’epidèmia de grip s’avanci com va passar la temporada anterior. "Ens agradaria començar a vacunar el 15 o el 20 de setembre, però hem de començar la primera setmana d'octubre", ha afirmat.

Accions específiques per al professorat

Una de les novetats de la campanya serà el reforç de la vacunació entre mestres i professors. Salut treballa amb el Departament d’Educació per incrementar la cobertura entre aquest col·lectiu, que considera especialment exposat perquè els infants són els principals transmissors de la grip.

Fernández ha admès que els docents havien quedat fins ara poc presents en les estratègies de promoció de la vacunació i ha anunciat actuacions específiques per fomentar-la durant aquesta temporada.

El Departament també preveu reforçar la col·laboració amb els col·legis professionals sanitaris, els serveis de prevenció de riscos laborals de les empreses i els ajuntaments. L’objectiu és augmentar les cobertures i reduir les diferències entre territoris. Salut mantindrà, a més, el model de vacunació conjunta contra la grip i la covid-19 per a les persones majors de 60 anys.

Més vacunes contra la grip en la campanya passada

Durant la temporada anterior es van administrar 1.524.442 vacunes contra la grip, 112.517 més que l’any precedent. Segons Salut, aquestes dades van permetre trencar la tendència descendent registrada durant els dos últims anys.

En canvi, la vacunació contra la covid-19 va continuar disminuint lleugerament. En total, es van administrar 934.309 dosis, unes 17.000 menys que la temporada anterior.

El Departament considera que l’augment de la vacunació antigripal va contribuir a reduir l’impacte assistencial de la malaltia, tot i que la incidència va ser superior a la de la campanya precedent.

Comparteix

També t'interessarà