La literatura com eina per prendre consciència dels conflictes bèl·lics
La invasió russa a Ucraïna ha posat en primer pla una guerra i l'èxode massiu de refugiats a les portes de la Unió Europea. El catàleg literari de les editorials està ple de propostes en català i castellà que s'endinsen en conflictes bèl·lics. Amb motiu de la Diada de Sant Jordi, l'ACN ens recorda algunes de les obres més rellevants de ficció, no-ficció, còmics i volums infantils i juvenils que els lectors poden trobar a les llibreries per conèixer de primera mà disputes armades com les dels Balcans, el Líban o Síria, passant per Irlanda del Nord i arribant als múltiples i sovint desconeguts de l'Àfrica.
Ficció
'Morir a la primavera' (L'Altra Editorial), de Ralf Rothmann. A finals de l'hivern de 1945, al nord d'Alemanya, dos amics de disset anys, en Walter i en Fiete, treballen munyint vaques en una granja que ha patit els estralls de la guerra i veuen passar les catàstrofes de la guerra de lluny. Contra pronòstic, acabaran al front nazi, on assistiran a la desintegració de l'exèrcit alemany i viuran en carn pròpia les últimes espurnes de violència cruenta i irracional.
'No diguis res' (Periscopi), de Patrick Radden Keefe, una història real de violència i memòria a Irlanda del Nord.
'La quarta paret' (Edicions de 1984) de Sorj Chalandon. Ambientada a la dècada dels vuitanta a mig camí de París i el Líban, 'La quarta paret' mesura la distància que hi ha entre la pau i la guerra, entre el drama i la tragèdia. Mitjançant els ulls de Sorj Chalandon, el lector viurà el què la guerra porta a dins.
'Viatge a l'oblit' (Lo Marraco), de Xavi Ballester Fàbregues. Doble narració de dues veus anònimament agermanades a la Barcelona de 1942. Ballester construeix una reflexió sobre l'oblit i la memòria, el silenci i el perdó, la compassió i l'odi que recorda el lector allò que ens fa humans.
'Atrapa la llebre' (Periscopi) de Lana Bastašić. Amb la guerra dels Balcans com a teló de fons, aquest 'road trip' literari retrata la relació complicada entre dos personatges i mostra com els traumes dels conflictes ressonen al llarg dels anys.
'Així es perd la guerra del temps' (Mai Més Llibres) d'Amal El-Mohtar i Max Gladstone. Novel·la distòpica sobre una història d'amor epistolar entre la Roja i la Blava, dues agents brillants i solitàries de dos bàndols rivals que es troben en una guerra que es juga a través del temps.
'1939. La caiguda de Barcelona' (Columna), d'Andreu Claret. Relat dels darrers dies de la Barcelona republicana i del massiu pas de la frontera cap a l'exili del 1939, amb Lluís Companys com a teló de fons.
'La pistola de rayos' (Minotauro), de Philip K. Dick. Sàtira de ciència ficció sobre la indústria armamentística que se situa el 2002, quan els protocols d'Arado van fixar les bases per a la carrera d'armaments entre els grans blocs d'influència a la Terra. L'arribada d'uns satèl·lits alienígenes convulsiona la situació.
'Dins el riu, entre els joncs' (Males Herbes), d'Antoni Munné-Jordà. Primera novel·la que tracta de la División Azul des d'un punt de vista català. Munné-Jordà es posa a la pell de tres joves de biografies i idearis diferents, que van decidir allistar-se a la 250a Divisió d'Infanteria de la Wehrmacht i lluitar al costat de Hitler.
'Sachiko. La història d'una supervivent de la bomba de Nagasaki' (Pagès Editors), de Caren Stelson i Dolors Udina Abelló. Durant la Segona Guerra Mundial, el pare de l'escriptora va lluitar contra els nazis a Alemanya, però no li va explicar mai res de la guerra i ella decideix saber-ne més.
'El passador' (Tigre de Paper), d'Stéphanie Coste. A través dels destins creuats d'un grup de migrants i del seu botxí, Stéphanie Coste dibuixa una gran crònica de la història d'una Àfrica desfigurada i aproxima el lector a entendre el drama de les pasteres.
'La pira al port' (Periscopi) de Boris Pahor. Després de la Primera Guerra Mundial, Trieste deixa de pertànyer a l'Imperi austrohongarès i passa a ser annexada a Itàlia, i ben aviat és sotmesa a la virulència del feixisme més bel·ligerant. El recull mostra, des de la perspectiva d'un nen, com la cultura eslovena va saber contrarestar la pressió assimiladora.
‘Cruces rojas’ (Alianza), de l’autor bielorús Sasha Filipenko. El jove Alexander se’n va a un apartament a Minsk amb una tragèdia a sobre i amb cap intenció de fer nous amics. La seva veïna, Tatiana Alekséievna, insistirà en compartir amb ell els seus records abans que l’Alzheimer li esborri la memòria per complex. Ella va ser mecanògrafa del ministeri d’interior rus durant la Segona Guerra Mundial i narra el seu testimoni sobre l’arbitrarietat del règim soviètic i la seva impietat cap al seu propi poble.