Una tercera pedregada a Ponent arrasa camps de fruita i cereal al Pla d'Urgell i Segrià

REDACCIÓ
Publicat: 
05-05-2025
Actualitzat: 14-05-2025 10:20
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • Una tercera pedregada a Ponent arrasa camps de fruita i cereal al Pla d'Urgell i Segrià
    Peu de foto: 
    Pomes tocades per la pedregada en una finca de Bell-lloc d'Urgell ©Anna Berga

Una nova pedregada ha colpejat aquest diumenge al vespre les comarques del Pla d'Urgell i el Segrià, deixant greus danys en camps de fruita dolça i cereals, en una zona ja castigada pels temporals de les darreres setmanes. És la tercera calamarsada en només 15 dies a Ponent i, segons Unió de Pagesos, el 80% de les finques afectades eren fins ara intactes.

Indemnitzacions de 25 milions d'euros per la pedregada de Setmana Santa
Peu de foto: 
Arbres fruiters afectats per la pedregada ©JordiBonilla

Segons Jaume Gardeñes, responsable de Sectors Agrícoles d’UP, els danys en fruita dolça arriben fins al 100% en algunes finques, mentre que els cereals podrien perdre fins al 60% de la collita.

El sindicat agrari reclama a l’administració ajuts urgents per a instal·lar malles antipedra i exigeix a Agroseguro una valoració ràpida dels danys, una demanda que comparteixen també des d’Asaja.

La pedregada, que va durar uns deu minuts, es va concentrar inicialment als municipis d'Alcoletge (165 hectàrees afectades), Lleida (450 ha) i Vilanova de la Barca (165 ha). Posteriorment, el front de tempesta es va desplaçar cap al Pla d'Urgell, on va impactar els termes de Bell-lloc (75 ha), Bellvís (280 ha), el Poal (30 ha) i Linyola (112 ha). En altres localitats del Segrià, com Sudanell, Albatàrrec, Montoliu de Lleida o Sunyer, la precipitació va caure acompanyada d'aigua i l'afectació als cultius va ser molt desigual.

La calamarsa va caure amb intensitat, amb pedres d’un centímetre de diàmetre, i puntualment de fins a dos centímetres. Segons el Departament d’Agricultura, el cultiu més perjudicat és la fruita dolça, amb danys que oscil·len entre el 50% i el 100% segons la zona, especialment en finques que ja havien patit una pedregada anterior, com a Vilanova de la Barca o Bellvís. Pel que fa als cereals, s’estima que les pèrdues podrien situar-se entre el 40% i el 60%.

El responsable de Sectors Agrícoles d'UP, Jaume Gardeñes, i el pagès d'una finca de pomeres de Bell-lloc d'Urgell repassen els danys de la pedregada d'aquest diumenge ©Anna Berga

Amb la d’aquest diumenge, ja són tres les pedregades que han colpejat les comarques de Ponent en només 15 dies. La del 19 d’abril va ser, segons Agroseguro, la més devastadora, amb unes 8.000 hectàrees afectades. Una setmana després, el 26 d’abril, la pedra va tornar a caure amb menys intensitat, impactant finques de la Noguera, l’Urgell i la Segarra.

Aquest tercer episodi de calamarsa ha tingut un efecte especialment dur sobre explotacions que havien esquivat les dues primeres. A Bell-lloc d’Urgell, però, hi ha finques que han rebut els tres impactes. És el cas d’una explotació de pomeres on, a les fruites ja malmeses per les pedregades anteriors, ara s’hi sumen les fulles trencades, fet que compromet també la collita de l’any vinent. “Aquest darrer dany impedirà el correcte desenvolupament del borró floral”, ha explicat Jaume Gardeñes, d’Unió de Pagesos.

"Ara el desànim és molt gran", ha lamentat Gardeñes, que ha reiterat la necessitat que l'administració "posi ajuts dignes" perquè els productors afectats puguin tancar la campanya a "zero costos".

Comarques: 
Pla d'Urgell
Segrià
Comparteix

També t'interessarà