Centenars d’accionistes de Bankia lleidatans perdran bona part de la seua inversió si no demanden el banc abans del proper mes de maig, ja que a partir d’aquesta data caduca la possibilitat de presentar una reclamació per nul·litat. A Lleida uns 150 accionistes lleidatans han guanyat els seus plets als jutjats i han aconseguit que els jutges declaressin nul·les les vendes de les accions perquè el banc va falsejar els seus comptes quan va sortir a Borsa, el 19 de juliol del 2011.
Els jutges lleidatans han donat la raó als accionistes en pràcticament tots els casos en els quals aquests han demandat. La majoria de les demandes interposades a la província les ha tramitat l’Associació per a la Defensa dels Afectats per Entitats Financeres Apdef (www.apdef.com), que a les comarques lleidatanes està representada pel despatx d’advocats Cudós Consultors. La caducitat de les accions civils per nul·litat és de quatre anys.
Malgrat que Bankia va sortir a Borsa el 19 de maig del 2011, amb la qual cosa aquest termini ja s’hauria superat, les possibles demandes no caducaran fins d’aquí a tres mesos perquè la caducitat comença a comptabilitzar-se a partir del mes de maig del 2012, que és quan els nous auditors van fer la reformulació dels comptes, va informar ahir a aquest diari el lletrat Antoni Cudós.
Fonts judicials consideren que una presentació de demandes de nul·litat per falsificació dels comptes té altíssimes possibilitats de prosperar, sobretot tenint en compte els precedents, que s’han donat fins ara a Lleida, i més encara després que ahir mateix el Tribunal Suprem confirmés dos d’aquestes nul·litats.
Els aproximadament 150 demandants de Lleida representats per l’Associació per a la Defensa dels Afectats per Entitats Financeres van comprar accions per valor d’entre 3.000 i 15.000 euros. D’altra banda, hi ha un cas atípic d’un lleidatà que va comprar per valor de 100.000 euros, de forma que els demandants reclamen a Lleida uns 850.000 euros. A tot Espanya hi ha 300.000 accionistes de Bankia. Entre els quals el porter Iker Casillas, que reclama mig milió d’euros.
L’alt tribunal no només dóna un fort cop a Bankia per aquest motiu, sinó també perquè desestima la pretensió de l’entitat que es paralitzin les demandes civils a l’espera que es resolgui la causa penal.
L’alt tribunal desestima tots els arguments de l’entitat
El Tribunal Suprem va confirmar ahir dos sentències de les Audiències Provincials de València i Oviedo que obligaven Bankia a tornar a dos compradors d’accions de l’entitat els diners que van invertir perquè existien “greus inexactituds” al fullet de l’oferta pública de títols de l’entitat.