Política

Clar triomf de Junts pel Sí, però la CUP té la clau del procés i de la investidura de Mas

Clar triomf de Junts pel Sí, però la CUP té la clau del procés i de la investidura de Mas

Junts pel Sí va aconseguir ahir una victòria molt àmplia i, en condicions normals, els 62 diputats serien més que suficients per governar i perquè el seu candidat a president fos elegit per al càrrec. Tanmateix, els seus líders han deixat clar que aquestes no eren unes eleccions normals i que l’objectiu era la independència, la qual cosa deixa el mànec de la paella en mans de la CUP, que passa de 3 a 10 diputats, sense els quals no hi ha majoria absoluta. Precisament, aquest fet suposa un seriós nuvolot per a les aspiracions d’Artur Mas de repetir com a president. Encara que era el número 4 de la llista, ha quedat clar que el candidat era ell. I al llarg de la campanya els dirigents de la CUP també han deixat clar que no estan disposats a donar suport a Mas com a president. En aquesta tessitura sorgeixen diversos interrogants. Un dels principals és quina serà la solidesa real de l’aliança entre CDC, ERC, ANC, Òmnium i altres partits i entitats que integren Junts pel Sí. Si la CUP es nega a donar suport a Mas, cal preguntar-se si li donaran suport tots sense fissures i buscaran una via alternativa per a la seua investidura o, en canvi, si el que buscaran alguns d’ells serà un candidat alternatiu.

Un altre interrogant és si la CUP serà tan inflexible com ha proclamat o hi haurà una sortida pactada que inclogui un full de ruta per a la independència en la qual conflueixin les propostes de les dos formacions. Una alternativa no sobiranista és inviable al no sumar en escons, i tampoc no sembla gens fàcil que Catalunya Sí que es Pot pugui facilitar el govern a Junts pel Sí, i menys encara el PSC.

Pel que fa als vots, les formacions independentistes han aconseguit 1,9 milions de vots, el 47,86% del total; els inequívocament antiindependentistes (C’s, PSC i PP), el 39,06%; i els partidaris d’un terme mitjà (Catalunya Sí que es Pot i Unió), un 11,41%. Junts pel Sí gairebé repeteix els 1.614.382 vots de CiU i ERC el 2012, encara que llavors sumaven 71 escons. Al bloc no independentista, el gran triomfador és Ciutadans, que passa a ser la segona força i el partit de referència per als partidaris de no trencar amb Espanya, perquè el seu espectacular ascens de 9 a 25 diputats es combina amb el fort descens del PP, (de 19 a 11) i el més moderat del PSC (de 20 a 16). Catalunya Sí que es Pot, integrada per Podem, ICV i EUiA, aconsegueix 11 diputats, dos menys dels que tenia ICV-EUiA, un gran revés per al líder de Podem, Pablo Iglesias. Ara bé, per a pal, el d’Unió, fora del Parlament a l’aconseguir només 102.000 vots. El seu futur està més que en dubte.

Vots

Les formacions independentistes s’han quedat dos punts per sota del 50%

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible
Ajuntaments

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible

Maria del Val · 21 oct. 2026
Els Plans de Sió posarà en marxa un servei de transport per connectar els seus onze nuclis
Política

Els Plans de Sió posarà en marxa un servei de transport per connectar els seus onze nuclis

Laura Quintana · 19 oct. 2026
Entra en funcionament un nou servei de bus entre el Pont de Suert i Vielha
Política

Entra en funcionament un nou servei de bus entre el Pont de Suert i Vielha

Vanesa Ortega · 16 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.