Economia

El Segarra-Garrigues té parades fins a 135 bombes d’aigua a l’espera de més regants

Des de la col·locació de la primera pedra de la xarxa secundària del canal l’estiu del 2003, la Generalitat ha construït 24 estacions de bombatge de l’aigua per regar les prop de 70.000 hectàrees del Segarra-Garrigues, però gairebé una dècada després només vuit (amb 48 bombes d’impulsió) estan operatives. La resta, 16 estacions amb 135 bombes d’aigua, estan aturades des de fa almenys dos anys i a l’espera de la posada en regadiu de nous sectors de cultius. Ara per ara reguen únicament 3.225 hectàrees i han mostrat la intenció de fer-ho els propietaris d’un total de 5.920 hectàrees (un 9% del total).

Els sistemes d’impulsió de l’aigua cap a basses de regadiu o a la canalització formen part de la xarxa primària de distribució de l’aigua, que construeix l’UTE adjudicatària Aigües Segarra-Garrigues i que està completada majoritàriament. Els problemes de finançament de la Generalitat van fer fa uns dos anys que es paressin les obres d’aquesta xarxa secundària a l’espera de definir un nou sistema de pagament dels treballs. Ara, la Generalitat costeja la construcció del canal a través dels pressupostos i només inicia obres de l’anomenada xarxa terciària (última fase per a la distribució de l’aigua fins a la parcel·la) a petició d’un 80% dels regants de cada sector. Així ha desbloquejat obres en 1.600 hectàrees. El sistema d’impulsió de l’aigua de reg construït per l’UTE ha suposat una inversió d’uns 140 milions d’euros, segons fonts properes a l’obra, i des de fa dos anys només poden portar-se a terme treballs de manteniment en la majoria d’aquests dispositius, cosa que també implica una inversió. El bombatge suposa un 20% de l’obra construïda. El contracte es va adjudicar a ASG el 2002 per 1.102 milions i se n’han executat 670 milions. Les últimes revisions del projecte han aconseguit rebaixar el cost un 14%.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Responsables d'Unió de Pagesos durant la roda de premsa de balanç de l'any agrari a Lleida
Economia

Unió de Pagesos alerta que a Lleida s’han perdut 6.324 pagesos des del 2000

Laura Quintana · 28 oct. 2026
La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Laura Quintana · 27 oct. 2026
La demarcació té 105.864 pensions, un 1,38% més que fa un any, de les quals 67.356 són de jubilació, amb una quantia mitjana de 1.427,34 euros al mes.
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Analític Lleida · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.