Els set serveis bàsics que presten de forma genèrica tots els ajuntaments, independentment del nombre d’habitants, tenen un cost aproximat d’entre 457 i 534 euros per veí cada any i els més cars són l’enllumenat públic i la recollida d’escombraries. Només aquests dos serveis copen la meitat de la despesa total, segons l’estudi que la Diputació va encarregar als professors Ignasi Aldomà i Ramon Morell sobre els efectes de la reforma local a les arques municipals. A la pràctica, aquests serveis ja miren d’abaratir-se amb una gestió mancomunada i el seu cost suposa només entre un 9 i un 18% dels ingressos corrents, assenyala l’informe. Afegeix que la gestió de les escombraries costa cada any entre 128 i 152 euros per habitant, i l’enllumenat, uns 105 euros. Aquestes conclusions s’han obtingut després d’analitzar al detall les economies locals de 27 ajuntaments de Lleida en el primer estudi que incorpora tant els costos directes com els indirectes de la prestació d’un servei. Entre els últims, per exemple, els sous dels empleats que presten el servei.
Després de les escombraries i l’enllumenat, la pavimentació dels carrers és el següent servei més car, amb un cost total d’entre 80 i 88 euros per habitant a l’any. El segueix l’abastament d’aigua (uns 70 euros); la neteja viària (de 52 a 64 euros); l’adequació de l’accés als nuclis agregats (entre 16 i 37,6 euros) i el clavegueram (de 8,3 a 17,1 euros).
Així mateix, l’informe evidencia també que el cost dels serveis varia en funció del nombre d’habitants. D’aquesta forma, els set serveis bàsics compten amb un cost d’uns 600 euros a les localitats de fins a 500 habitants; d’uns 434,3 euros per habitant a l’any en els municipis de 501 a 1.000 habitants; de 520 euros per habitant a l’any en el cas de les localitats de 1.001 a 2.000 habitants; de 356 euros en les de 2.001 a 10.000 habitants i de 483 euros en les de més de 10.000.