Cultura

Isona recupera la seua pica baptismal

Isona recupera la seua pica baptismal

La tradicional ofrena floral dels veïns d’Isona i Conca Dellà a la patrona Verge de l’Assumpció ha sigut especial aquest any. Divendres passat, desenes de persones es van donar cita a l’església per presenciar un acte històric com el retorn de la pila d’aigua beneita datada al segle XVI que va ser traslladada a Lleida durant la Guerra Civil. Així, després de 77 anys, la pila torna a descansar a casa seua.

L’acte va ser presidit pel director del Museu de Lleida, Josep Giralt, lloc on s’ha conservat i que ara n’ha fet possible el retorn a través de la fórmula de cessió en comodat a l’ajuntament i al bisbat d’Urgell. En representació d’aquestes dos últimes institucions hi van ser presents l’alcalde d’Isona, Constante Aranda, i mossèn Josep Maria Mauri.

Una altra de les persones que han contribuït que la pica baptismal sigui de nou a l’església parroquial d’Isona és la directora del Centre d’Estudis d’Isona i Conca Dellà, Susanna Solans, que ha dirigit els treballs per fer-ne possible l’exposició a casa que van començar el 2011. Es dóna la circumstància que Solans va conèixer l’existència d’aquesta pila el 1981, gràcies al professor d’Història a la UdL Francesc Fité, que li’n va parlar mentre assistia a les seues classes. Per això, la presència de Fité era divendres més que justificada a l’acte de celebració de l’arribada de la pila a Isona.

L’objectiu ara és museïtzar la zona de l’església en la qual s’ha instal·lat l’obra datada al segle XVI, restaurada a través d’un acord entre el Museu de Lleida i el Centre de Conservació i Restauració de Béns Mobles de la Generalitat i ara recuperada per la gent d’Isona i Conca Dellà.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer
Cultura

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions
Exposicions i museus

Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions

Laura Quintana · 26 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.