Política

La Paeria, contra el Pla Hidrològic de l’Ebre i a favor dels regants que sí hi donen suport

El ple de la Paeria es va posicionar ahir, alhora, en contra i a favor del Pla Hidrològic de la Conca de l’Ebre. I és que es van votar tres mocions sobre el mateix tema, dos de les quals amb òptiques oposades, i l’aritmètica amb set grups municipals va donar aquest resultat singular. D’una banda, va prosperar la moció presentada per la Comunitat de Regants del Canal de Pinyana en defensa dels regs de Lleida, el proposador de la qual va defensar explícitament aquest pla, amb l’abstenció i els vots en contra de Crida i Comú en diferents punts (aquest últim grup va admetre després que es va equivocar al votar). En concret, la moció instava la Paeria a donar suport a les reivindicacions dels regants; la Generalitat, a invertir-hi, i l’Estat, a complir els compromisos adquirits amb el Pla. D’altra banda, també es va aprovar la moció de la Crida de suport a la Plataforma en Defensa de l’Ebre i a la lluita contra el Pla Hidrològic, encara que amb el vot contrari a aquest últim punt de PSC i PP, i l’abstenció de Ciutadans. Se’n va debatre una altra més, del PP, molt similar a la dels regants i amb l’afegit a última hora del PSC d’instar la CHE a augmentar a 14-18 metres cúbics per segon el cabal del Segre al seu pas per Lleida.

D’altra banda, la suma de vots del PSC, C’s i PP va tombar la moció de CiU, ERC i Crida que plantejava a la Paeria i els ciutadans que ho vulguin el pagament de l’IVA i l’IRPF a l’Agència Tributària Catalana. El PSC va recordar que el mateix Govern de la Generalitat va parlar de frenar la seua creació i va dir que els diners «anirien a parar igual» a l’agència estatal. C’s i el PP van avisar que pagar a Catalunya suposaria una infracció i sancions. El PP va considerar també que la Generalitat «no té diners per pagar a proveïdors, però sí per a estructures d’estat independentistes». Els ponents de la moció van parlar d’»espoli fiscal» i van qualificar de «fet simbòlic» la creació de l’agència. En canvi, sí que va ser aprovada la moció de CiU de rebuig a la suspensió per part de l’Estat de la conselleria d’Afers Exteriors de la Generalitat, encara que es va votar per punts i el PSC només va donar el sí al que reivindica «el dret de la Generalitat recollit en l’Estatut de realitzar política exterior».

En un altre ordre de coses, la moció del Comú demanant l’alliberament de l’AP-2 de Lleida a Montblanc va ser aprovada amb l’abstenció del PP. Així mateix, va quedar rebutjada la moció de la Crida per tal d’establir un mínim vital d’aigua i va prosperar la de PSC i PP per instar l’Estat que no apliqui la plusvàlua si no augmenta el valor en la transacció. Per la seua banda, sobre la del Comú demanant la suspensió de cessió de dades personals a tercers, es va acordar demanar un informe. Van ser consensuades mocions per a un conservatori superior de música i un protocol contra la transfòbia i l’assetjament escolar.

Lleida

L’ordenança que permetrà que el 85% d’obres puguin començar amb només una comunicació prèvia va ser aprovada amb l’abstenció de CiU, Crida i Comú. Fins ara, la Paeria tramita anualment 1.400 llicències urbanístiques. El pla per a l’ordenació de clubs de cànnabis va prosperar amb l’abstenció del PP i el vot en contra de la Crida, que hi veu «estigmatització». I el plec de condicions per contractar el manteniment dels edificis municipals va tirar endavant gràcies al suport de C’s i PP. CiU i ERC es van abstenir i Crida i Comú van votar en contra.

Així mateix, la modificació del reglament del consell mixt de cooperació va quedar paralitzada al prosperar per unanimitat una moció de la Coordinadora d’ONG. La moció de Dones amb Iniciativa per la justícia de gènere va quedar aprovada amb l’abstenció de C’s. A més, Crida i Comú van qüestionar la petició de crèdits i el PSC va replicar que són 13 milions que no haurien de sol·licitar, si la Generalitat pagués el que deu, i que legalment podrien demanar-ne 45. ERC va veure «ombres» al procés de contractació de la direcció d’Animac, que el govern va negar. D’altra banda, la Crida va destacar que un decret per demanar fons Feder estigués escrit només en castellà i a l’alcalde li sembla «perfecte».

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible
Ajuntaments

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible

Maria del Val · 21 oct. 2026
Desplegament policial a Lleida per evitar que una manifestació de Vox es trobi amb una concentració antifeixista
Política

Desplegament policial a Lleida per evitar que una manifestació de Vox es trobi amb una concentració antifeixista

ACN · 16 set. 2026
Enjuanes, Valls i Morón exerciran l’Alcaldia accidental de Lleida durant l’agost
Política

Enjuanes, Valls i Morón exerciran l’Alcaldia accidental de Lleida durant l’agost

Maria del Val · 30 jul. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.