Economia

La Paeria vol aplicar una taxa de 900 € per gravar els pisos que faci 2 anys que estan buits

La Paeria vol aplicar una taxa de 900 € per gravar els pisos que faci 2 anys que estan buits

La Paeria proposarà en el pròxim ple crear una nova taxa de 900 euros que gravi els pisos d’entitats bancàries i particulars que estiguin buits durant més de dos anys de forma injustificada. Així ho va explicar ahir l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, que va apuntar que aquesta taxa s’aplicarà en cas que hi hagi «un ús anòmal dels habitatges o de no-ús, quan actualment existeix una necessitat social».

La tinenta d’alcalde Montse Mínguez va explicar que la taxa, similar a la que ja aplica l’ajuntament de Terrassa, afectarà majoritàriament els bancs, ja que per als particulars preveuen bonificacions del voltant del 90% de la taxa.

Quant al procediment per aplicar el gravamen, va assenyalar que quan l’ajuntament tingui constància que un habitatge s’utilitza de forma anòmala, obrirà un expedient administratiu, durant el qual es tindran en compte les declaracions del propietari de l’habitatge i les comprovacions dels inspectors municipals.

En aquest sentit, va posar com a exemple de causes justificades que no comporten penalització un trasllat de domicili per raons laborals, un canvi de pis per una situació de dependència o que la propietat del pis sigui objecte d’un litigi judicial pendent de resolució.

D’altra banda, la Paeria també té previst aprovar en el pròxim ple una moció per sol·licitar a l’Estat poder aplicar recàrrecs del 50% de l’IBI sobre habitatges que estiguin buits. Abans d’aplicar aquest recàrrec, l’ajuntament ha de sol·licitar permís a l’Estat ja que, en aquest cas, els ens locals no tenen potestat per definir què es considera un pis desocupat. L’anunci d’aquesta nova taxa i del recàrrec arriben només sis dies després que l’equip de Govern rebutgés en l’últim ple aprovar la moció de la PAH, que reclamava sancions de fins a 100.000 euros per als bancs amb habitatges buits, i optés per la del PSC, amb multes més light

La Paeria va fer ahir la tercera reunió de la Taula de l’Habitatge, que va crear fa un any. Ros va explicar que durant aquest període han resolt 84 casos de problemes de pagament de la hipoteca o lloguer a través de l’oficina municipal que es va crear el 2013. A més, l’oficina ha atès 413 persones, de les quals 147 van fer consultes sobre la hipoteca i 225 sobre l’alquiler.

Per últim, s’han rebut sol·licituds de 55 famílies per condonar la plusvàlua, per a les quals s’han donat 24 ajuts, 11 de les quals al 100%.

Aquestes xifres són una mica superiors a les que la mateixa Paeria va facilitar aquesta setmana a aquest diari

Més llegides

Sorteig de les 144 meses electorals de Lleida per al 29-N

Eleccions

Es reobre el cas de l’assassinat d’Isaac Martínez 20 anys després

Tribunals

Tres restaurants de Lleida, el Pirineu i l’Aran, guardonats a la Guia Augusta 2027

Agroalimentària

La manifestació de l’11-N a Lleida sortirà de la plaça Ricard Viñes

Societat

‘El túnel de Montclar’ recupera la història dels presos que van construir els Canals d’Urgell

Cinema

També t’interessarà

El Patronat de Turisme destina 6,28 milions a impulsar el turisme lleidatà
Turisme

El Patronat de Turisme destina 6,28 milions a impulsar el turisme lleidatà

Laura Quintana · 5 nov. 2026
Agroalimentària

Tres restaurants de Lleida, el Pirineu i l’Aran, guardonats a la Guia Augusta 2027

Laura Quintana · 4 nov. 2026
Segons l'informe La Pime a Lleida, elaborat per Pimec, la demarcació compta amb 35.238 petites i mitjanes empreses, que ocupen 128.278 persones.
Economia

Les pimes de Lleida perden un 1% d’empreses, però guanyen un 1,3% d’ocupació el 2025

Analític Lleida · 4 nov. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.