Entrevista

«La poesia ven menys perquè el lector s’ha d’esforçar més»

«La poesia ven menys perquè el lector s'ha d'esforçar més»

El poeta de Sanaüja Joan Margarit (1938) ha tornat a l’escena literària amb Des d’on tornar-se a estimar (Proa), una selecció de nous poemes amb l’amor i l’estimar per bandera.

Costa titular un poemari?

Sí, perquè un títol no ha de ser una pensada, una cosa que simplement soni bé, una etiqueta. Un títol ha de dir alguna cosa del que hi ha al llibre. Aquest títol està relacionat amb veure el fet d’estimar com un lloc. Estimar poden ser moltes coses, fins i tot una imaginació impossible, però estimar és un lloc: s’estima des d’un lloc, que no és fix, canvia constantment de posició, d’aspecte…, i per tant has d’estar atent. Menys la primera vegada que estimes, que encara ets una criatura, després sempre vas tornant a estimar. I aquest retorn, sempre des d’un punt de vista diferent i sempre a un lloc diferent, és la riquesa i alhora la dificultat de l’amor.

I costa més que es llegeixi poesia?

Bé, jo crec que ara se n’escriuen i se’n venen més llibres que mai, i no sóc gens pessimista en aquest sentit. Però la poesia es ven menys perquè la prosa necessita menys esforç. El lector de poesia és una persona que creu que els poemes l’ajudaran i està disposada a fer l’esforç necessari per llegir-los. No hi ha res que valgui la pena que es guanyi sense esforç.

Diuen que és el poeta viu més llegit de la literatura catalana. L’afalaga?

El que m’agrada més la frase és la primera part de l’adjectivació. Allò del poeta viu és el que em fa més il·lusió! Si el que escric és un bon poema i es llegirà d’aquí 200 anys no ho sap ningú. El meu únic plaer i obsessió és escriure per a uns lectors que no conec i que han de reconèixer-se en el poema quan el llegeixin. Que això es produeixi és la màxima satisfacció que es pot tenir, i és molt alta.

El satisfà el procés sobiranista que viu Catalunya?

Jo ja vaig complir el 2010, abans de començar tot aquest procés, quan vaig llegir el pregó de festes a l’ajuntament de Barcelona en el qual vaig dir que Catalunya hauria de ser independent. Llavors crec que vaig acabar la meua missió. Com a poeta no crec que estigui obligat a més.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer
Cultura

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions
Exposicions i museus

Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions

Laura Quintana · 26 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.