Societat

La UdL crea un sistema per emmagatzemar aire fred i abaratir un 30% l’aire condicionat

La UdL crea un sistema per emmagatzemar aire fred i abaratir un 30% l'aire condicionat

El grup d’investigació en energia aplicada de la UdL presenta en la trobada internacional sobre emmagatzemament d’energia que se celebra aquesta setmana a Lleida els resultats d’un treball que ha permès desenvolupar un sistema que permet estalviar entre un 20 i un 35% de l’energia necessària per fer funcionar l’aire condicionat. "Es tracta d’aprofitar l’aire fred de la nit per guardar-lo i aprofitar-lo durant el dia. Fem passar aire fred per un material que el guarda refredant-se o congelant-se, a temperatures molt més grans que l’aigua, a uns 23 graus. Després, durant el dia l’aire calent passa per aquest material i es refreda", va explicar la investigadora Luisa Cabeza, que dirigeix el grup.
Aquest material, com ara ceres o sals, es col·loca als conductes d’aire d’una manera determinada que no tapi la ventilació. "En aquesta època funciona fantàstic, a l’estiu no va tan bé. Però si en lloc de posar en marxa l’aire condicionat a l’abril o el maig ho fem al juliol, l’estalvi és molt gran", va afegir Cabeza.
La investigació s’ha portat a terme a les cases experimentals que el grup té a Puigverd, on també es treballa en altres avenços, com l’ús de materials aïllants. El principal handicap d’aquesta tecnologia, que ja es comença a implantar en algun edifici fora de Lleida, és que la instal·lació suposa un cost inicial més alt que un sistema convencional, per la qual cosa no interessa als promotors, malgrat que després l’estalvi energètic pot permetre amortitzar la inversió en 4 o 5 anys.
Ara, es treballa en la difusió d’aquesta tecnologia, per a la qual cosa es demanarà una ajuda a la UE per organitzar cursos de formació amb enginyers i altres professionals, i també es continua investigant nous materials i sistemes per millorar el procés.
Un altre dels grans temes de la trobada és la millora de l’emmagatzemament d’energia tèrmica en centrals termosolars, com la de les Borges Blanques, per fer-lo més eficient i barat. Disposar de sistemes d’emmagatzematge permet que aquestes centrals funcionin no només durant el dia sinó les 24 hores i es treballa a millorar els materials (sals com nitrats de sodi i potassi) i el sistema de càrrega i intercanvi d’energia. Un dels grans reptes, va explicar Cabeza, és el treball a altes temperatures (de 600 a 1.000 graus centígrads), que permeten un millor resultat però obliguen a disposar d’acers especials per evitar que es fonguin.

difusió

La UdL demana ajuts a la UE per difondre la tecnologia entre professionals de l’edificació

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.