Política

Mas reivindica els «herois» del 1714 per defensar la «llibertat» amb els vots

Mas reivindica els "herois" del 1714 per defensar la "llibertat" amb els vots

Amb la solemnitat que va marcar l’inici dels actes del Tricentenari de la caiguda de Barcelona en mans de les tropes de Felip V (1714), el president Artur Mas va reivindicar ahir des de la Seu Vella els «herois» d’aquella batalla i va apel·lar a defensar el que ells van provar de preservar canviant les armes pels «vots». «Ells defensaven les nostres constitucions, drets i llibertats», així com «l’autogovern de Catalunya, la voluntat del poble català de governar-se a si mateix. Avui, de manera molt majoritària i, afortunadament amb mètodes diferents, defensem la voluntat inequívoca de governar-nos a nosaltres mateixos».

Mas va reiterar que el 2014 serà un any per definir el futur de Catalunya i va fer una crida a la integració dels 7,5 milions de catalans i a la seua unitat per a disenyar-lo: «El país té un 70% de la població que, o bé ha nascut fora o bé té pare o mare nascuts fora. És el mateix país en què, paradoxalment per a algunes mirades, més d’un 70% de tota aquesta gent reclama el dret a decidir el nostre futur col·lectiu».

També es va referir a la possibilitat de quedar al marge de la UE davant d’una eventual separació d’Espanya i va remarcar «la voluntat d’un poble que vol continuar sent profundament europeu i projectar-se al món». En la mateixa línia, va dir que Catalunya defensa avui «la dignitat, i commemorem la dignitat d’un poble que ha sabut sobreviure desafiant estats molt poderosos». «Tenim el dret i la necessitat», va dir, de commemorar el Tricentenari, que recorda la pèrdua dels furs de Catalunya amb el Decret de Nova Planta.

El discurs del president va inaugurar, juntament amb el de l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, com a amfitrió, el primer dels actes de commemoració, que van començar ahir a la Seu Vella com a símbol de la resistència en la batalla que va finalitzar amb la caiguda de la ciutat set anys abans. La cerimònia, brillant i aclamada, va durar més de 90 minuts i va ser considerada per l’organització com un acte de «reparació històrica» per a la catedral i de «justícia amb la ciutat i els seus habitants»

Més llegides

Detingut un menor d’edat per crear i administrar grups de BLOCUS a Lleida

Successos

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

El CF Pardinyes dona el tret de sortida al seu 75è aniversari amb una gran festa a la Llotja

Futbol

Tàrrega reivindica el 25N amb la campanya ‘Calladeta estàs més guapa’

Societat

També t’interessarà

Lleida aprova el projecte per reduir el risc d’inundació a Cappont i desbloquejar nous equipaments
Ajuntaments

El Ple de la Paeria aprova el projecte per reduir el risc d’inundació a Cappont i desbloquejar nous equipaments

Vanesa Ortega · 30 oct. 2026
La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible
Ajuntaments

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible

Maria del Val · 21 oct. 2026
Els Plans de Sió posarà en marxa un servei de transport per connectar els seus onze nuclis
Política

Els Plans de Sió posarà en marxa un servei de transport per connectar els seus onze nuclis

Laura Quintana · 19 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.