«Tota persona té dret a escollir i a fer realitat el seu projecte de vida.» Així de taxativa es va mostrar ahir la presidenta d’Aspid, Bibiana Bendicho, a la presentació dels resultats dels serveis d’integració laboral de l’entitat per a persones amb discapacitat i en risc d’exclusió social de Lleida. De fet, la principal novetat del servei que presta l’entitat és que el 2015, de les 784 persones en situació d’atur ateses, el 43% no tenien cap discapacitat, encara que es trobaven en una situació de vulnerabilitat social.
En un any, el servei d’integració laboral d’Aspid va aconseguir formalitzar 294 contractes laborals, 81 més que el 2014, que han beneficiat 278 persones. El perfil de l’usuari atès és d’un home més gran de 45 anys, amb alguna discapacitat física, de nacionalitat espanyola i amb estudis de Secundària. Set de cada deu contractes firmats a través d’Aspid es concentren en el sector serveis, seguit del sector agricultura, amb el 26%, i del sector indústria.
Pel que fa a la durada dels contractes, la directora del servei d’integració laboral d’Aspid, Lídia Méndez, va constatar que en els darrers tres anys ha augmentat la temporalitat dels contractes i han pujat els d’obra o servei, per als pics de producció, com en la restauració i la campanya de la fruita. De fet, la meitat dels contractes que va formalitzar Aspid l’any passat eren de com a màxim 3 mesos.
En aquest sentit, el director dels serveis territorials de Treball, Afers Social i Famílies a Lleida, Joan Santacana, va assenyalar que aquesta realitat afecta el mercat de treball en general i que és preocupant que cada vegada les empreses tendeixen a tenir a la seua plantilla més treballadors temporals o parcials que fixos.
L’any passat, Aspid va portar a terme 1.157 contactes amb 318 empreses, majoritàriament pimes i que utilitzen l’entitat com una agència de col·locació més.
Malgrat el camí que s’ha fet fins aquí, creu que queda molt per recórrer. «Ara mateix només som una quota i potser això hauria de canviar per normalitzar la nostra situació.»
Pel que fa a la crisi, va constatar que ha estat molt dura per a tothom, però que també pot veure’s com una oportunitat. «En el meu cas, així ha estat. Em vaig quedar sense feina i a través d’Aspid vaig rebre moltes ofertes», va afirmar.
Concertacions públiques i complir la quota legal, entre els objectius
La presidenta d’Aspid, Bibiana Bendicho, va lamentar ahir la «temporalitat precària» dels programes d’integració laboral d’Aspid per la falta de recursos i va recordar que tres de cada quatre persones amb discapacitat en edat laboral no treballen. En aquest sentit, el director de Treball a Lleida, Joan Santacana, va dir que la llei d’ordenació del sistema d’ocupació, aprovada el juliol passat, permetrà un sistema de concertacions que «assegurarà la continuïtat dels programes» d’inserció laboral. Així, es va marcar com a objectiu afavorir que les empreses amb més de 50 treballadors atenguin la llei i compleixin la quota mínima de cobrir un 2% de la plantilla amb persones amb discapacitat.