Societat

Puigverd de Lleida demana protegir un dipòsit dissenyat per Francesc Macià

Puigverd de Lleida demana protegir un dipòsit dissenyat per Francesc Macià

Sembla un simple dipòsit d’aigua i, de fet, aquesta va ser la seua funció durant més d’un segle abans de caure en desús. Tanmateix, es tracta d’una construcció singular que l’ajuntament de Puigverd de Lleida vol protegir i preservar per dos motius. El primer és que és obra de Francesc Macià. No va ordenar construir-lo com a president de la Generalitat, ni ho va reivindicar davant de les Corts com a diputat. El va dissenyar com a enginyer el 1893, pocs anys abans que el llavors militar pengés l’uniforme i iniciés la seua carrera política. El segon motiu és que, després de la simplicitat de la seua forma circular, el dipòsit amaga una important innovació per a la seua època.

L’antic dipòsit està considerat la primera estructura de formigó armat a Espanya, segons publicacions del Centre d’Estudis Històrics d’Obres Públiques. Com a enginyer, Macià va ser pioner d’una tècnica que ha arribat a ser habitual avui dia. Després de més d’un segle, el dipòsit segueix en perfecte estat, encara que la construcció d’un de nou acabés deixant-lo sense ús.

El ple de Puigverd va acordar aquesta setmana sol·licitar al consell del Segrià la declaració de Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) per a l’antic dipòsit, ubicat en terrenys municipals. La regidoria de Cultura ha elaborat l’expedient, que argumenta l’interès a protegir el que qualifica de «monument representatiu de la seua època per l’avenç tècnic i social que va suposar per a Puigverd de Lleida i també perquè és part del llegat de Francesc Macià». Una faceta poc coneguda de l’herència de Macià al marge de la política.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.