Mig centenar de presos de diverses presons catalanes s’han traslladat aquest estiu al centre penitenciari de Ponent per treballar al taller de muntatge de palets per a la campanya de la fruita a causa d’un augment de la demanda. Es tracta d’interns que s’han traslladat a Lleida de forma voluntària i que s’afegeixen als altres 100 que treballen en aquest taller ubicat a Raimat. Segons van explicar fonts del CIRE, l’empresa pública de la Generalitat que gestiona els tallers de producció de les presons catalanes, la previsió és que a finals de setembre s’hagin produït 350.000 palets i material per a la campanya de la fruita.
L’augment en la demanda -procedent de cooperatives i empreses fructícoles lleidatanes i de la resta de Catalunya- ha coincidit amb la tendència dels últims anys de descens de la població reclusa (al febrer Ponent va registrar un mínim històric d’ocupació amb 714 reclusos). Per aquesta raó, des del CIRE es va traslladar la petició a la Direcció General de Serveis Penitenciaris, per poder efectuar trasllats de presos d’altres centres catalans a Ponent.
Posteriorment, la Direcció General va emetre un comunicat a totes les presons catalanes preguntant quins interns es volien traslladar voluntàriament a Ponent per treballar al taller exterior de Raimat. En total van respondre 50 i s’estaran a Ponent de forma temporal fins a finals d’aquest mes, quan acabi la campanya.
Elisabeth Abad, directora del CIRE, va explicar que no és la primera vegada que se sol·liciten reforços per cobrir la campanya de la fruita, una de les més importants a nivell de producció dels tallers de la presó lleidatana. No obstant, aquest 2015 s’ha batut un rècord de reclusos contractats, amb un total de 150 (el 2014 van ser 141 i el 2013, 139). «Hem notat una recuperació econòmica a dos nivells, amb un increment de clients i amb comandes més importants», va explicar Abad. «El trasllat de reus entre presons és temporal, per donar resposta a un pic de demanda, i sempre és voluntari», va afegir.
A la pregunta de si els interns reben algun tipus d’incentiu, Abad va respondre que «l’únic incentiu és aconseguir una feina digna, amb garanties de formació, seguretat i qualitat».
Segons Abad, en els últims quatre anys ha augmentat l’ocupació en tots els centres penitenciaris catalans. Actualment, el 60 per cent de la població reclusa treballa en algun dels tallers del CIRE. «És un percentatge elevat tenint en compte que no tots els interns estan en situació de poder treballar», va afegir.
Els presos del centre penitenciari de Ponent van facturar l’any 2013 cinc milions d’euros a través dels treballs que fan a quinze tallers, entre els quals els d’impremta, manipulats o tall i confecció.