Una de les principals novetats d’aquest curs en l’Educació Secundària serà la implantació amb caràcter obligatori del servei comunitari (tasques de voluntariat) en el currículum de tercer i quart d’ESO, inicialment a 152 centres, segons va anunciar la consellera Irene Rigau. Però el cert és que en molts instituts hi ha una certa confusió sobre aquesta iniciativa. Així, el director del Maria Rúbies de Lleida va assenyalar que, «de moment, estem pendents de les directrius que ens ha de remetre ben aviat el departament. No implantarem res fins llavors». Per la seua banda, l’institut Ciutat de Balaguer ha assolit un acord amb Creu Roja perquè alumnes de tercer d’ESO facin tasques de voluntariat dos hores a la setmana al Banc d’Aliments. No obstant, només ho faran els alumnes d’un dels tres grups de tercer. «A la llarga serà obligatori per a tothom, però de moment no ho és», va precisar el professor responsable del projecte. «És obligatori que el centre ho faci, però no està concretat si ho han de fer o no tots els alumnes. Queda obert», va corroborar el director de l’institut Josep Lladonosa de la capital, que sí que aplicarà el servei comunitari a tots els estudiants de tercer. Aquest centre era un dels que ja tenien en marxa projectes de voluntariat entre els seus alumnes, consistent en un intercanvi generacional amb jubilats del barri. Aquest curs el mantindran i l’ampliaran a altres activitats de suport al banc d’aliments i a Arrels i a un taller de joguets de Nadal organitzat per l’associació de Pardinyes.
En canvi, la directora del Màrius Torres va indicar que en el seu cas la implantació del voluntariat encara no està concretada i va recordar que Ensenyament va anunciar aquesta mesura quan ja havia acabat el curs. No obstant, va indicar que la seua intenció és que els alumnes participin en un projecte «molt social». L’institut La Caparrella generalitzarà a tercer d’ESO el que fins ara feien de forma voluntària diversos alumnes d’ESO i Batxillerat en entitats com Arrels o Creu Roja, mentre que el Gili i Gaya mantindrà el que els alumnes de quart d’ESO ja ha anat fent en més de mitja dotzena d’entitats socials, malgrat que ara es farà en part a tercer.
D’altra banda, diversos professors i directors qüestionen que aquesta activitat hagi de ser obligatòria. «Convertir el voluntariat en obligatori és una contradicció», van coincidir a assenyalar alguns d’ells.
Així mateix, alguns també van apuntar que caldrà filar molt prim perquè el treball d’aquests alumnes no acabi sent aprofitat en algun cas com a mà d’obra que no s’hagi de pagar.
paradoxa
Diversos professors veuen contradictori que el voluntariat es converteixi en obligatori