Esports

7 consells per nadar en aigües obertes

7 consells per nadar en aigües obertes

A través d’aquest article, l’equip d’aigua d’Ekke Viding volen donar-vos les eines bàsiques perquè conegueu com s’ha de nadar al mar o en aigües obertes i pugueu aconseguir un desenvolupament físic complet.

Consells per nadar al mar

Para preparar una experiència gratificant al mar, és important preparar-nos per a aquest moment. Per això és recomanable seguir aquests consells:

1. Utilitzeu neoprè

No és el mateix nadar a l’estiu que a l’hivern pel contrast tèrmic de l’aigua sobre la temperatura del cos. Per poder disminuir la diferència de temperatura del mar, hi ha vestits de bany complets anomenats neoprens que la mitiguen.

Com a referència, el cos humà entra en hipotèrmia amb temperatures per sota de 14 graus. És important recalcar que en les competicions de triatló és obligatori l’ús de neoprè quan la temperatura de l’aigua és inferior a 24 graus, i fins i tot es limita el temps de nadar en temperatures prop dels 14 graus.

2. Mireu amb antelació l’estat del mar

Per mitigar la incertesa climàtica, hi ha a disposició aplicacions mòbils que detallen la informació següent:

  • L’estat del mar.
  • La direcció i la força del vent i dels corrents marins.
  • La intensitat dels raigs UV.
  • La temperatura ambient i la de l’aigua.

És important que consulteu aquestes aplicacions abans d’entrenar-vos.

3. Escalfeu en sec

Una vegada revisat l’estat del mar i situat el lloc d’entrenament, farem un escalfament en sec a la mateixa platja i ens focalitzarem principalment en les articulacions de les espatlles. Posteriorment entrarem progressivament a l’aigua perquè el cos vagi assimilant la temperatura.

4. Localitzeu boies

Un altre aspecte important és tenir localitzades les boies al mar, perquè delimiten la zona de bany amb la zona d’embarcacions recreatives a motor. Gràcies a aquests elements podrem orientar-nos durant el transcurs del nostre entrenament i saber quina és la distància feta fins al moment.

5. Respireu per ambdós costats

Nadar en aigües obertes és lleugerament diferent a fer-ho en una piscina, principalment perquè al mar l’entorn és canviant i necessitem orientar-nos constantment.

A banda de visualitzar les boies, per aconseguir una orientació òptima és recomanable saber respirar pels dos costats, perquè ens ajudarà a tenir una segona opció, si les ones ens esquitxen a la cara i no podem respirar de forma eficient per un dels dos laterals.

6. Nadeu en perpendicular

Cal recordar que la travessia transcorre majoritàriament paral·lela a la costa, en cap cas perpendicular pel risc que això comporta, si tenim alguna dificultat durant l’entrenament.

Un consell per aconseguir sortir victoriós davant els corrents marins és no confrontar-s’hi mai, perquè són infinitament més forts que nosaltres i no es desgasten amb el temps.

“Si Nadem A Contracorrent, Tenim Totes Les De Perdre”

Per superar un corrent advers, hem de nadar de forma perpendicular i una vegada fora, anar nadant cap a la costa.

7. Useu balisa

A més, hem de ser conscients que quan nadem al mar obert estem obligats a senyalitzar-nos amb una balisa en forma de boia durant tota la travessia perquè la resta de navegants i banyistes ens puguin veure.

Beneficis de nadar al mar

Els esports d’aigua són coneguts pels seus beneficis a l’hora de treballar les articulacions i també pel manteniment de la condició física.

Les diferències de nadar al mar respecte a la piscina és la gran varietat d’estímuls externs que ens afecten durant la travessia. Aquests estímuls externs obliguen el cos a adaptar els sentits i fer-los més eficients davant els imprevistos de la natació.

La composició de l’aigua marina ajuda a mitigar les irritacions del sistema respiratori. A causa de les fluctuacions del nostre cos amb la superfície del mar i l’onatge, és una bona forma de desenvolupar el sentit de l’equilibri. Per preparar prèviament el sentit de l’equilibri, és recomana fer sessions de natació de durada més curta a més llarga en les quals l’onatge sigui mínim per poder entrenar el sentit de l’equilibri. Hi ha molts centres que tenen cursos i classes de natació

La constant correcció de l’orientació del cos durant la travessia fa que la nostra visió perifèrica treballi constantment, la qual cosa repercuteix directament en les nostres activitats diàries i ens ajuda a poder veure-hi sense fixar-nos-hi.

És molt important tenir controlats els elements que ens envolten, així com les necessitats del nostre cos en forma d’una hidratació correcta. I també ho és informar un familiar/amic del recorregut que fem i quina durada tindrà.

En definitiva, nadar al mar és una experiència única apropiada per a tots els públics, però sempre amb el bon assessorament dels nostres professionals.


Aleix Arnau – Ekke Viding

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Ai Tsunoda i Saúl Craviotto, entre els finalistes de la 30a Festa de l’Esport Català
Altres esports

Ai Tsunoda i Saúl Craviotto, entre els finalistes de la 30a Festa de l’Esport Català

Vanesa Ortega · 27 oct. 2026
La Volta a Catalunya recupera Espot com a final d'etapa i estrena Vallter en la prova femenina
Altres esports

La Volta a Catalunya recupera Espot com a final d’etapa i estrena Vallter en la prova femenina

Laura Quintana · 27 oct. 2026
El CC Lleida-DPedrós arrenca la Copa Catalana de ciclocròs amb la victòria d’Aleix Casanovas
Altres esports

El CC Lleida-DPedrós arrenca la Copa Catalana de ciclocròs amb la victòria d’Aleix Casanovas

Laura Quintana · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.