Les Escoles Agràries de Catalunya han començat el curs 2025-2026 amb 708 alumnes matriculats en cicles formatius de grau mitjà i superior, fet que representa un increment del 5,8% respecte al curs anterior. També creix la presència femenina, que passa del 27,09% al 28,67%.
Les quinze Escoles Agràries del país ofereixen actualment 22 cicles formatius de les famílies professionals agrària i d’indústria alimentària. Cinc d’aquests centres funcionen com a Centres de Formació Professional Integrada (CFPI), un model que amplia l’oferta formativa i facilita la formació contínua al llarg de la vida laboral.
De cara al 2026, s’incorporaran nous Certificats de Professionalitat en diversos àmbits. A l’Escola Agrària de Vallfogona de Balaguer s’oferirà un certificat en producció i reproducció porcina; al centre del Pallars, en activitats auxiliars en agricultura; al del Solsonès, en aprofitaments forestals; i al de Gandesa, en elaboració de vins i licors. A més, s’introduiran certificats en apicultura (Santa Coloma de Farners), horticultura i floricultura (Cabrils) i activitats auxiliars en agricultura (Tàrrega).
Les Escoles Agràries també mantenen un paper clau en la formació contínua i la transferència tecnològica, amb més de 8.700 participants en activitats al llarg de 2024. Paral·lelament, impulsen programes d’acompanyament com la Mentoria per a Joves Agricultors i Agricultores, que ha assessorat més de 35 joves en els darrers tres anys, i el programa de Mentoria Oberta, amb sis participants aquest curs.
L’inici de curs es va celebrar aquest dilluns a l’Escola Agrària de Vallfogona de Balaguer, en un acte presidit pel conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, que va destacar la “tasca immensa de traspàs de coneixements, de formació de persones per a què es puguin dedicar professionalment al nostre sector”. Coincidint amb el Dia Internacional de les Dones Rurals, Ordeig també va subratllar “l’aposta de l’escola per les dones i pel relleu generacional”.