Societat

Baixen els resultats en les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO

Baixen els resultats en les proves de competències bàsiques de 4t d'ESO

Les proves de competències bàsiques que els alumnes de 4t d’ESO van afrontar el març mostren un descens en el nivell acadèmic, segons els resultats que ha publicat el Consell Superior d’Avaluació de la Generalitat i ha avançat ‘La Vanguàrdia’. L’informe del consell, mostra que els resultats de llengua catalana i castellana superen els 70 punts de mitjana (74,1 i 75,2 respectivament), mentre que la llengua anglesa en queda lleugerament per sota (68,4) i que les competències matemàtica (61,2) i cientificotecnològica (63,7) se situen força lluny. Des d’Educació, assenyalen que la pandèmia i el tancament de centres «ha incidit» en els resultats «pel que fa a l’efecte mitigador de l’escola en les desigualtats» entre alumnes.

En competència lingüística en llengua catalana, la puntuació mitjana del 2022, un 74,1, reflecteix una baixada de 2,4 punts respecte al 2021 i es queda al mateix nivell que el 2020. En llengua castellana, amb una puntuació mitjana de 75,2, s’observa un descens de 2,8 punts, que trenca la progressió dels últims anys.

L’informe sosté que «hi ha evidències per continuar afirmant que el sistema educatiu català proporciona un coneixement equiparable de les dues llengües oficials a Catalunya en acabar l’educació obligatòria», davant les puntuacions mitjanes de llengua catalana i la de llengua castellana, amb una diferència d’1,1 punts.

La nota de matemàtiques, la més baixa des del 2012

La puntuació en matemàtiques cau més de 5 punts respecte a l’edició anterior i es queda en un 61,2, el valor més baix de tota la sèrie, des del 2012. En anglès, la baixada és de 2,1 punts (68,4), que se suma al descens de 4,2 punts que va experimentar el 2021. El descens més discret és en competència cientificotecnològica, de 0,2 punts, que manté l’estabilitat dels tres darrers anys, amb un 63,7. 

Educació veu en els resultats els efectes de la covid

Fonts d’Educació apunten que el tancament de centres a causa de la covid-19 ha incidit en els resultats de les diferents matèries «pel que fa a l’efecte mitigador de l’escola en les desigualtats entre l’alumnat». Posen com a exemple l’efecte mitigador de la bretxa de gènere en competència matemàtica o en el cas del català, amb l’escola com el lloc on se n’incrementa el coneixement. 

El departament sosté que hi ha matèries en què és «imprescindible tenir models per aprendre, com ara les llengües o les matemàtiques» i per aquest motiu, indiquen, treballaran l’anàlisi de dades de centres, «amb Inspecció per donar la resposta necessària a cada centre».

El Consell Superior d’Avaluació complementarà els resultats amb l’anàlisi del context de l’alumnat de 4t d’ESO, en un informe que publicarà després de l’estiu. Els resultats de les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO i de 6è de primària es presentaran a principis de setembre.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.