Balaguer he elaborat el primer Pla Comunitari de Benestar Digital, convertint-se en el primer municipi de Catalunya a disposar d’un projecte com aquest, el qual ha comptat amb una àmplia participació local.
El Pla Comunitari ha resultat amb 14 mesures i 31 accions per desenvolupar, les quals han estat plantejades al llarg de nou mesos entre un grup motor que es formava per un representant de les diferents entitats participants. La integritat dels diferents agents socials ha dotat a l’elaboració d’una gran diversitat, pluralitat i transversalitat que s’ha traslladat a les diferents accions. Alba Castellví, experta en treball comunitari, ha destacat que “els canvis gestats en comunitat tenen una gran capacitat degenerar consciència col·lectiva i de transformar la realitat”.
Les mesures a implementar estan vertebrades a partir de 5 eixos diferents, que van des de protegir la identitat dels menors (minimitzar la seva petjada digital), protegir els menors i graduar l’accés als productes digitals, oferir alternatives a l’oci digital a tota la població, informar i formar adults i famílies i joves per al benestar digital i, en últim lloc, formar i donar alternatives de bons usos de dispositius digitals i xarxes per a adolescents.
L’elaboració del Pla ha estat dirigida per Anna Ramis i Alba Castellví, expertes en l’ús responsable de dispositius digitals que han subratllat la importància de viabilitat de les iniciatives, ja que són reproduïbles, viables i de baix cost, generant un impacte real.
“Les 14 accions previstes ens ajudaran a promoure una cultura digital saludable, crític i compartida i ens aportaran formació als adults, així com alternatives als diferents dispositius digitals”, ha expressat la paera d’Educació, Infància i Igualtat, Anna Profitós.
Entre les accions, ressalten l’oferta de formacions i tallers per als responsables de les Associacions de Famílies, escoles, esplais, etc., que ajudi a les famílies afer Plans de Benestar Digital, facilitar alternatives dins dels espais “lliures de pantalles” o millorar l’espai de l’Oficina Jove amb zones de lectura o escolta musical per a no limitar-ho només a l’ús de dispositius mòbils.
Lorena González, paera en cap, ha valorat satisfactòriament el resultat del Pla Comunitari de Benestar Digital. “Hem fet suma d’esforços per identificar necessitats, però sobretot per marcar un camí cap a on volem anar. Ara, tenim l’eina i a través d’aquesta hem de començar de nou i aplicar el nou Pla Comunitari”, ha indicat la paera en cap, qui també ha informat que des de la Paeria es crearà una comissió de seguiment del Pla per a garantir el seu desenvolupament.
Han contribuït a l’elaboració del Pla Comunitari de la Paeria: el Servei Educatiu de la Noguera, els centres Educatius de Balaguer, AFAs de Balaguer, mossos d’esquadra, Àrea Bàsica de Salut Balaguer, Àrea Bàsica Policial de la Noguera, Entitats d’Educació en el Lleure, Entitats del tercer sector, Associació Gent Gran de la Noguera, Consell Comarcal de la Noguera, Agència de Salut Pública a la Noguera i la Comissió d’Alumnat de Secundària del Pla Educatiu d’Entorn.