Economia

Bergés reclama al govern espanyol que reverteixi la falta d’ajudes de programa DUS 5000 a Lleida

Bergés reclama al govern espanyol que reverteixi la falta d'ajudes de programa DUS 5000 a Lleida

La delegada del Govern a Lleida, Montse Bergés, ha insistit en la necessitat que el Ministeri per a la Transició Ecològica reobri la convocatòria dels Fons Next Generation per finançar els 174 projectes de municipis i consells comarcals de Lleida que s’han quedat sense les ajudes del programa DUS 5000, adreçades a inversions en projectes singulars locals d’energia neta i estalvi energètic en municipis de menys de 5.000 habitants. Segons la delegada, la denegació d’aquestes ajudes als municipis petits «contribueix a perpetuar la bretxa» entre l’àmbit urbà i el rural pel que fa a la implantació d’energies sostenibles. En una reunió amb el subdelegat espanyol José Crespín, també s’ha parlat de Rodalies i potenciar els Avant.

Bergés ha instat el ministeri a tornar a obrir aquest programa amb la suficient dotació econòmica per a poder-hi incloure els projectes desestimats o bé habilitar una nova línia de subvencions a aquests ens locals i comarcals. La delegada ha subratllat la «contradicció» que els potencials beneficiaris dels ajuts del DUS 5000 siguin municipis petits, de repte demogràfic, amb recursos humans i tècnics limitats i, en canvi, els seus projectes hagin estat desestimats per manca de fons del programa després d’haver hagut de fer una despesa important, finalment inútil, per poder presentar-los ajustant-se a les condicions fixades en el decret de convocatòria.

Un altre dels temes que Bergés i Crespín han tractat durant la trobada és el de la necessitat de millorar el servei de mobilitat ferroviària. La delegada ha reclamat més freqüències de tren, millors preus i  menor temps de desplaçament dels trajectes. Per això, ha posat el focus en el pla de Rodalies de Lleida i el servei Avant Lleida-Barcelona. Pel que fa al primer, Bergés ha incidit en la necessitat que, fins que FGC comenci a explotar el 2024 la línia de Manresa,  ara R-12, dins del nou model de rodalies per a Lleida que preveu el Govern, l’actual gestora, Renefe, hauria d’incrementar freqüències i millores en el servei.

En relació a l’Avant, ha qualificat d’urgent i just catalogar com a aquest tipus de servei un mínim de 14 freqüències per sentit entre Lleida i Barcelona i que siguin considerades com a obligació de servei públic i, per tant, amb preus estables i més assequibles. També s’ha referit a la proposta d’alliberar places d’Ave al preu d’Avant quan els trens circulin buits. En aquest sentit, Bergés ha donat suport als plantejaments de l’anàlisi i les propostes recollides en l’informe «Rodalies de Lleida. Xarxa Catalana d’Alta Velocitat CATAV», elaborat per CCOO i compartit pel fòrum Secore i les institucions lleidatanes.

Bergés i Crespín també han fet un repàs de la gestió de la campanya de la fruita i del desplegament de les energies renovables al territori, entre altres qüestions.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Responsables d'Unió de Pagesos durant la roda de premsa de balanç de l'any agrari a Lleida
Economia

Unió de Pagesos alerta que a Lleida s’han perdut 6.324 pagesos des del 2000

Laura Quintana · 28 oct. 2026
La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Laura Quintana · 27 oct. 2026
La Generalitat reconeix oficialment la Fira Agroalimentària d’Aitona
Economia

La Generalitat reconeix oficialment la Fira Agroalimentària d’Aitona

Vanesa Ortega · 16 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.