Cultura

Castellserà recupera una trama de trinxeres de la Guerra Civil a l’entorn del canal d’Urgell

Castellserà recupera una trama de trinxeres de la Guerra Civil a l'entorn del canal d'Urgell

Formaven part de la línia de defensa republicana i ara se sumaran als atractius de la ruta dels Quatre Aixoplucs


Una campanya d’excavacions arqueològica ha recuperat una trama de trinxeres de la Guerra Civil en un tossal al marge esquerre del canal d’Urgell. Cat Patrimoni ha dut a terme els treballs que han deixat les trinxeres en la seva fondària original i també un niu de metralladores que no es va acabar de construir perquè aquesta línia de defensa no va arribar a entrar en combat. El responsable de l’excavació, Pere Tardà, destaca que la línia, entremig de la L2 i la L1 pot servir per constatar «l’esforç ingent» que va fer la República per defensar Catalunya dels feixistes. Aquestes trinxeres se sumaran coma un nou atractiu turístic de la ruta dels Quatre Aixoplucs que l’Ajuntament impulsa des 2019 per donar valor a la serra de Castellserà.

Les fortificacions defensives de la Guerra Civil que s’han excavat a Castellserà estan a mig camí entre la L1 i la L2, que són dos línies de defensa republicanes. Per tant, segons ha explicat Pere Tardà, aquesta és una línia «complementària» de la qual no se n’ha parlat gaire tot i que és molt «monumental». Així, en destaca el seu disseny i construcció, que va ser ordenat a partir de l’entrada de les tropes franquistes a Lleida l’abril de l’any 1938. La línia aprofita el fossat del canal d’Urgell com a «defensa natural» i llavors es complementa amb un reforç constructiu de trinxeres al seu entorn.

A Castellserà, a part de les trinxeres també hi ha nius de metralladora formigonats i un observatori d’artilleria. Estan situats a la serra de Castellserà – Bellmunt, entre 300 i 400 metres d’alçada, de manera que hi ha una perspectiva important de la plana de Ponent. S’hi poden veure tots els grans municipis com Tàrrega, Mollerussa, Bellpuig i Lleida.

L’alcalde de Castellserà, Marcel Pujol, ha explicat que amb la recuperació d’aquestes trinxeres es vol dotar al municipi de més recursos turístics en el marc de la ruta dels Quatre Aixoplucs, que des de 2019 ha donat molta activitat al poble. El recorregut ja inclou un forn de ciment de l’època del canal d’Urgell, quatre aixoplucs de pedra restaurats i diversos marges de pedra seca. A partir del gener, una vegada estiguin senyalitzades amb panells explicatius i perimetrades, s’hi sumaran les trinxeres.

TerritoriCastellserà · Urgell
Més notícies de Castellserà →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El teatre apropa la inclusió a l'alumnat de l'Urgell
Cultura

El teatre apropa la inclusió a l’alumnat de l’Urgell

Laura Quintana · 26 oct. 2026
Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents
Cultura

Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents

Laura Quintana · 26 oct. 2026
L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric
Cultura

L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric

Laura Quintana · 19 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.