Societat

Catalunya va reduir l’abandonament escolar el 2020 fins al 17,4%, per sobre de la mitjana estatal

Escoles concertades alerten que alguns substituts deixen les places per cobrir baixes a les públiques

Catalunya va tenir l’any 2020 una taxa d’abandonament escolar prematur del 17,4%, per sota del 19% del 2019 però per sobre del 17% del 2017 i 2018, i també per sobre de la mitjana estatal del 16%. En el cas dels nois, l’abandonament prematur va ser del 23,2%, davant la mitjana espanyola del 20,2%. L’abandonament de les noies va ser de l’11,1%, davant de l’11,6% de la mitjana estatal. Des del 2002, el rècord de Catalunya va ser el 2003, amb un 34,3% d’abandonament prematur. Andalusia i Balears van ser les que tenien pitjors dades, per sobre del 21%, mentre que Astúries, Cantàbria i Euskadi van quedar per sota del 10%, segons dades de l’Enquesta de Població Activa.

Entre la població de 15 a 29 anys amb un nivell inferior a 3r d’ESO, el 23,5% ni estudia ni treballa, davant la mitjana estatal del 21,1%. Aquest percentatge havia anat baixant des del 2013, amb una punta del 29,7%, al mínim del 19,2% del 2019, però la pandèmia del 2020 el va tornar a fer pujar més de 4 punts percentuals. En el cas dels nois el percentatge puja fins al 24,1%, mentre que en les noies era del 22,7%.

En el cas de la població de 15 a 29 anys amb estudis superiors a 3r d’ESO, el percentatge de joves que ni estudia ni treballa és del 14,4%, per sota del 14,5% de mitjana estatal. La proporció va créixer considerablement des de l’11% del 2017 al 12% del 2018 i 2019, i el 14,4% de l’any d’inici de la pandèmia. En aquest nivell de formació, el percentatge és superior en dones que en homes: 15,2% davant de 13,5%.

Entre la població de 15 a 34 anys, el percentatge de ‘ni-ni’ també va pujar per primer cop des del 2013. Aquell any, en plena crisi econòmica, es va arribar a un rècord del 23,7%, que va anar baixant fins al 15,2% del 2019. No obstant, el 2020 va tornar a ascendir fins al 18,8%. En el cas de les dones la proporció va arribar al 20,2%, mentre que en els homes va ser del 17,5%.

Dels joves fins a 34 anys amb estudis inferiors a 3r d’ESO, el percentatge de ‘ni-ni’ va pujar del 20,7% al 25,9%, amb percentatge superior de les dones respecte els homes. Dels joves d’aquesta franja d’edat amb més formació, el 14,2% no treballava ni estudiava el 2020, per sobre de l’11,7% de l’any anterior, amb percentatges també superior en les dones respecte els homes.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.