Col·lapse elèctric a Ponent i tota la Península
A hores d’ara, Endesa ha confirmat que la xarxa elèctrica torna a funcionar al 100% a Catalunya després de l’apagada d’aquest dilluns, que va afectar a tota la península Ibèrica. Es tracta d’un fet sense precedents que va afectar Catalunya, l’Estat espanyol i Portugal des de poc més de dos quarts d’una del migdia i fins passada la una de la matinada en la majoria dels municipis de la demarcació de Lleida. El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va explicar que a les 12.33 del matí es va desplomar el 60% de la demanda elèctrica per causes que Red Eléctrica Española encara no ha pogut determinar.
Una de les imatges de la jornada va ser la de semàfors sense funcionar a les diferents ciutats i capitals de comarca, amb agents de les policies locals i Mossos d’Esquadra regulant el trànsit. En alguns casos, també hi va haver afectacions a les vies del tren, com a Tàrrega o Mollerussa. Per altra banda, els diferents supermercats i establiments d’alimentació es van veure arrasats durant gran part del dia, amb els veïns i veïnes enduent-se ampolles i garrafes d’aigua, així com pa i altres aliments precuinats. En botigues d’electrodomèstics i electrònica, el producte més venut del dia van ser sens dubte les ràdios de transistor, l’únic mètode per la majoria de les persones per poder seguir l’actualitat informativa.
Els Bombers de la Generalitat van rebre un total de 44 avisos a les comarques lleidatanes, la majoria d’ells per evacuar persones d’ascensors o facilitar la mobilitat a persones amb mobilitat reduïda. A Mollerussa, el cos de bombers va ajudar a persones amb mobilitat reduïda del Servei de Teràpia Ocupacional d’Acudam a baixar d’un primer pis fins a la planta baixa del centre.
En la xarxa ferroviària, l’incident més destacat va ser l’aturada d’un tren d’alta velocitat Avlo a l’Albi que anava en direcció Barcelona, deixant sense servei a 590 persones. Creu Roja va habilitar un centre d’acollida al poliesportiu del municipi garriguenc per als viatgers. Avui, Rodalies ha suspès tot el servei a Catalunya a causa de “la inestabilitat de la tensió a la xarxa elèctrica”, segons informen a X. La consellera d’Interior, Núria Parlon, ha assegurat que la previsió és poder recuperar el servei “durant el matí”.
La consellera d’Interior, Núria Parlon, va assegurar ahir a la matinada que les escoles han de funcionar amb total normalitat durant el dia d’avui. Per la seva part, la Universitat de Lleida també preveu realitzar l’activitat docent i acadèmica amb normalitat, tot i que el consell de direcció ha recomanat no fer activitats avaluables durant el dimarts.