Societat

Conservar el sòl en vinyes ecològiques amb cobertes vegetals

Conservar el sòl en vinyes ecològiques amb cobertes vegetals

Reduir les intervencions mecàniques de passis de cultivador i d’intercep (equip per remoure el sòl sota les files dels ceps) per al control de les males herbes, reduir les emissions de CO2 i facilitar la conservació del sòl, és l’objectiu dels estudis experimentals que el grup de Malherbologia i Ecologia Vegetal de la Universitat de Lleida (UdL) ha iniciat a les vinyes Jean Leon (Penedès) propietat de Família Torres.

L’estudi Manteniment del sòl en vinyes ecològiques mitjançant l’establiment de cobertes vetegals i mulchings, s’emmarca en el projecte I+D+i Coppereplace d’alternatives a l’ús del coure en viticultura liderat per la Plataforma Tecnològica del Vi i amb finançament del Programa Interreg Sudoe de la Unió Europea.

Els investigadors de la UdL han sembrat, en una superfície de mitja hectàrea, diferents cobertes vegetals a base de gramínies (ordi i ryegrass) en els carrers de les vinyes; i sota les files de la vinya, dos tipus d’encoixinats diferents: lleguminoses (un tipus de trèvol i lot corniculat) i escorça de pi.

Els assajos del grup de Malherbologia i Ecologia Vegetal pretenen trobar mètodes de manteniment del sòl en vinya ecològica alternatius als passis d’intercep o de cultivador, explica l’investigador de la UdL, Jordi Recasens. «Amb l’establiment de les cobertes vegetals es persegueix que puguin exercir pressió sobre les males herbes, siguin capaces d’autosembrar-se i ajudin a mantenir l’estructura del sòl per evitar, així, la seua compactació».

«L’encoixinat d’escorça i restes de pi s’entronca, com a subproducte forestal, amb l’economia circular, la què es basa en la sostenibilitat i el reaprofitament. Alhora pretén crear un escenari que eviti l’emergència de males herbes i ajudi a mantenir la humitat i estructura del sòl sota els ceps», afegeix Recasens.

Els treballs van començar a l’inici de la campanya 2021 i es perllongaran una campanya més per poder valorar l’eficàcia de les cobertes i dels encoixinats, no només en la reducció de la proliferació de males herbes, sinó també en el manteniment de la qualitat del sòl.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.