La Cova del Tabac: una ruta plena de sorpreses

Publicat:
31-08-2017
Actualitzat: 18-06-2018 14:08
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • La Cova del Tabac: una ruta plena de sorpreses

Abans d'acabar les vacances hem pensat en un racó a l'aire lliure, on fer exercici i anar-hi amb amics, en parella o amb la família. Una ruta una mica vertiginosa però, no del tot perillosa. I cansada, un xic cansada... Agafeu els kets i un frontal. Anem d'aventura!

Primer necessiteu agafar el cotxe i dirigir-vos a Balaguer. Un cop deixeu enrere la capital de la Noguera heu d'agafar la C-13 direcció Tremp. En passar Camarasa, enfileu carretera amunt i travesseu un primer túnel. Continueu fins creuar el pont que passa per sobre de la Presa de Camarasa. Entreu en el segon túnel i, un cop l'hagueu travessat busqueu aparcament per la vorera de la carretera perquè ja haureu arribat a la ubicació que us volem ensenyar: La Cova del Tabac!

Sabies que... El nom d'aquesta cova no prové perquè fos un punt on s'hi trafiqués tabac fa anys, sinó de la pols que s'hi troba en el seu interior, que segles enrere se n'extreia per a barrejar-la amb el rapè (preparat de tabac esmicolat i habitualment aromatitzat per tal de ser consumit per via nasal).

Refresca't abans de començar la ruta

Al començament de la Presa, venint de Balaguer, comença la caminada cap a la Cova. Aquest primer tram passa vorejant el riu que es troba estancat per la Presa. Et xarrem que, a mà dreta i una mica camuflades, hi ha unes escales de pedra per baixar i arribar arran del pantà. No són noves de trinca però pots remullar-hi els peus o fer-hi una petita parada per veure-hi peixos nedar. És molt refrescant!

Després de les escales, més endavant trobareu un pal indicador i haureu d'anar pel camí de l'esquerra. A partir d'aquí anireu pujant la Serra de Mont-roig, on s'hi troba la cova a dalt de tot. Pel camí veureu una cabana antiga feta de pedres i altres construccions d'aquest material. Arbres curiosos, algun visitant que, si no el cabregeu, no us farà res ;) i també un pou que possiblement s'utilitzava per recollir aigua de la pluja o bé com a pou de gel. I les vistes? Sense paraules. Un paisatge espectacular que serà magnífic un cop arribeu a la cova.

Tot això té un preu, molt car per als més cagats. En un punt del trajecte s'han de grimpar algunes roques i més endavant, trobareu algun tram que caldrà escalar agafant-vos de cadenes i algunes escales de ferro per superar desnivells. Després d'aquestes proves a lo Humor amarillo, estareu davant de la cova, on a l'entrada hi veureu una figuera i un cop hi entreu estareu la mar de fresquets! Penseu que si la pujada ha estat dura, encara us queda la baixada... A més, no us podem dir les quilocalories que haureu cremat però sí que haureu caminat uns 6 km!

Fica't a la gola del llop

Agafeu el frontal i poseu-vos una jaqueta, vigileu no lliscar per les pedres i reseu a nostre sinyor perquè no us cagueu de por si sentiu algun soroll fora del comú. La Cova del Tabac no té un recorregut massa llarg però destaca per la seva entrada, que és enorme. En el seu interior hi ha nombroses estalactites i estalagmites que s'han anat formant després de molts anys d'infiltracions d'aigua. Aneu amb compte!

El més important que s'hi amaga en el seu interior són les pintures rupestres datades del 6.500 - 3.000 aC i molt present arreu del territori lleidatà. Aquestes van ser declarades Patrimoni Mundial per la UNESCO a finals del 1998 però, a causa d'actes vandàlics (grafits) avui en dia es troben molt malmeses... una pena.

Recorda: La Cova del Tabac és un racó fràgil. Un espai natural protegit que forma part de la conservació de la biodiversitat del nostre país. Sigueu responsable amb l'entorn.