Política

Critiquen la ‘pagueta’ de pensions inclosa al decret sobre l’ús de mascaretes a exteriors

Oliana compta amb un nou protocol d'actuació davant les violències sexuals als espais públics

El Congrés ha convalidat aquest dimarts el decret que fixa el retorn de l’obligatorietat de dur mascareta a l’exterior. El Consell de Ministres va aprovar la mesura al desembre, just abans de les festes nadalenques, i va rebre multitud de crítiques. En aquest sentit, la Generalitat en va qüestionar l’efectivitat. A PSOE i Unides Podem només s’ha sumat el vot favorable del PNB, el BNG i Compromís. ERC, JxCat, PDeCAT, la CUP, EH Bildu i Més País s’han abstingut mentre que PP, Vox, Cs i UPN han votat en contra. Els grups parlamentaris han criticat que s’hagi inclòs en el text un complement a les pensions mínimes la qual cosa ha frenat que alguns hi votessin en contra.

El decret sobre l’ús de mascaretes inclou un apartat que estableix que els perceptors de les pensions més baixes rebin un pagament extraordinari abans de l’1 d’abril de 2022, el que es coneix com a ‘pagueta’, que serveix per compensar la pèrdua de poder adquisitiu per l’efecte de l’IPC de 2021.

El decret s’ha aprovat amb 162 vots a favor, 28 abstencions i 153 vots en contra. Es tramitarà com a projecte de llei. La majoria de grups parlamentaris han criticat aquesta barreja de temes, que interpreten com un «xantatge». Així ho han expressat ERC, Cs, el PDeCAT, el PNB, EH Bildu, Més País, el BNG o UPN.

El diputat d’ERC Xavier Eritja ha criticat la forma en què es va prendre la decisió d’imposar la mascareta, ja que considera que «no és respectuosa amb la cogovernança». Eritja també ha afirmat que està «fora de lloc» incloure la qüestió de les pensions en el decret.

La diputada del PDeCAT, Concep Cañadell, s’ha mostrat en contra de l’obligatorietat de la mascareta a l’aire lliure i ha criticat el «trilerisme» del govern espanyol pel fet d’haver-hi inclòs el punt de les pensions. «Saben que si es votés per separat», la part sobre la mascareta «no tiraria endavant», ha dit. «Així no», ha avisat, i ha explicat l’abstenció «per responsabilitat».

El diputat d’EH Bildu Iñaki Ruiz de Pinedo ha denunciat la «mala pràctica» del govern espanyol de fer aquesta «barreja» d’afers en un mateix decret i ha avisat que és «l’últim cop» que els abertzales accepten «aquesta mena d’abusos».

La diputada de Més País Inés Sabanés ha criticat que s’hi hagi barrejat una «mesura en la qual ningú creu», com és la mascareta a l’exterior, amb el complement a les pensions. Sabanés ha explicat la seva abstenció «per respecte als pensionistes».

La diputada del PNB Josune Gorospe no ha criticat la mesura de la mascareta a l’exterior, ja que ha afirmat que els nacionalistes bascos aposten pel «principi de prudència», però sí que ha censurat la «mala pràctica» d’incloure apartats que no tenen res a veure entre ells.

La diputada del PP Ana Pastor ha denunciat que el govern espanyol pren decisions de forma «arbitrària» i «sense criteri tècnic». La diputada de Vox Mercedes Jara ha acusat l’executiu de Pedro Sánchez de tractar de tapar la seva «incompetència» amb la mesura de la mascareta. «Estem farts de tanta imposició sense fonament», ha dit.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible
Ajuntaments

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible

Maria del Val · 21 oct. 2026
Els Plans de Sió posarà en marxa un servei de transport per connectar els seus onze nuclis
Política

Els Plans de Sió posarà en marxa un servei de transport per connectar els seus onze nuclis

Laura Quintana · 19 oct. 2026
Entra en funcionament un nou servei de bus entre el Pont de Suert i Vielha
Política

Entra en funcionament un nou servei de bus entre el Pont de Suert i Vielha

Vanesa Ortega · 16 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.