Economia

Demanen a Renfe facilitar als seus competidors la venda de bitllets combinats amb Rodalies

El president de la Renfe contempla que l'AVE "low cost" pari a Lleida

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha demanat a la companyia Renfe que faciliti als seus competidors en alta velocitat en el transport de viatgers –actualment Ouigo i a partir de l’any que ve ILSA- la possibilitat d’oferir un bitllet combinat als seus clients «en condicions no discriminatòries» perquè puguin utilitzar el servei de Rodalies. Renfe compta amb aquest servei per als viatgers que agafen l’AVE o una línia de llarga distància ja que poden disposar d’un bitllet de Rodalies gratuït en origen i destí. La CNMC vol evitar que això sigui una avantatge per a la companyia. L’organisme també emplaça Renfe a aportar informació sobre els anomenats ‘trens sinergiats’, que combinen places de servei públic amb comercial.

La CNMC ordena la separació comptable entre ingressos i despeses dels serveis públics (Rodalies i Regionals) i els serveis comercials (AVE i Llarga Distància) per assegurar-se que no hi ha «subvencions creuades d’uns serveis a un altres de forma que no es distorsioni la competència dels serveis d’alta velocitat». Per això, insta Renfe a aportar informació anual sobre els seus comptes i notificar els canvis en la comptabilitat si s’escau.

L’any 2019, els serveis públics ferroviaris (Rodalies i Regionals) van suposar per a Renfe uns ingressos de 2.066 milions d’euros, dels quals 1.205 MEUR procedien de subvencions. A més, aquests serveis van generar dues terceres parts del total d’ingressos del sector del transport de viatgers per ferrocarril (3.500 euros).

El contracte entre Renfe i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana permet que, en alguns trajectes que coincideixen els serveis públics amb els comercials, algunes places d’aquests trens es destinin a ús comercial i altres a serveis públics, ambdós amb les mateixes tarifes. D’aquesta manera, es poden aprofitar i ocupar les places dels trens i reduir els costos.

Davant un escenari de baixa ocupació en els trens comercials, apunta la CNMC, Renfe podria augmentar la proporció de places reservades per a serveis públics i incrementar la rendibilitat del servei comercial, ja que una part substancial del cost del tren podria ser compensat mitjançant subvencions. Per tot això, Competència ha imposat a l’empresa l’obligació d’aportar informació per supervisar adequadament aquests serveis.

Amb tot, la CNMC determina, en una resolució, que la companyia separa correctament els ingressos i les despeses dels serveis públics (Rodalies i Regionals) i els serveis comercials (AVE i llarga distància).

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Responsables d'Unió de Pagesos durant la roda de premsa de balanç de l'any agrari a Lleida
Economia

Unió de Pagesos alerta que a Lleida s’han perdut 6.324 pagesos des del 2000

Laura Quintana · 28 oct. 2026
La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Laura Quintana · 27 oct. 2026
La Generalitat reconeix oficialment la Fira Agroalimentària d’Aitona
Economia

La Generalitat reconeix oficialment la Fira Agroalimentària d’Aitona

Vanesa Ortega · 16 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.