L’investigador de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) Albert G. Sellés ha descrit dos noves espècies d’ous de dinosaure en jaciments del Pirineu. La troballa, publicada a les revistes Journal of Vertabrate Paleontology i Cretaceous Research, ajuden a resoldre interrogants sobre la paleobiologia i l’evolució dels dinosaures dels Pirineus a finals del període Cretaci, poc abans de la seua extinció, fa 65 milions d’anys.
Segons recull l’ICP en comunicat, en un dels articles Sellés descriu la nova espècie Prismatoolithus trempii. Així, els ous pertanyen a un dinosaure carnívor i van ser postos fa entre 71 i 66,5 milions d’anys. La importància de la troballa rau en el fet que el registre fòssil d’ossos i petjades fòssils de dinosaures carnívors a Europa és molt escàs.
L’article també descriu com els dinosaures carnívors van experimentar una davallada en la seua diversitat fa aproximadament 72 milions d’anys.
Per una altra banda, un altre article descriu per primer cop les closques d’ous atribuïdes a hadrosaures, un grup de dinosaures també coneguts com a “bec d’ànec”. Fins ara, el registre de restes fòssils d’hadrosaures a Europa es limitava a ossos i petjades. Segons la nova troballa, els hadrosaures europeus feien les seues postes en els ambients litorals, els quals s’estenien al llarg del que avui és el Prepirineu de Lleida.
Aquestes noves descripcions se sumen a les quatre oospècies que va descriure el mateix investigador l’any passat als jaciments de Coll de Nargó, a l’Alt Urgell.