El Consell del Pla demana una moratòria per la implementació de macroplantes de biogàs

JORDI BONILLA
Publicat: 
09-09-2025
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • El Consell del Pla demana una moratòria per la implementació de macroplantes de biogàs
    Peu de foto: 
    Moment de la votació de la moció contra les macroplantes de biogàs ©JordiBonilla

El Consell Comarcal del Pla d’Urgell va aprovar aquest dilluns en sessió plenària una moció de l’equip de govern d’ERC-Acord Municipal que s’oposa a les macroplantes de biogàs previstes a Palau d’Anglesola, Bellvís, Linyola i Bell-lloc d’Urgell, així com al “model extractiu” que proposen. El text demana a la Generalitat una moratòria en l’autorització d’aquest tipus d’instal·lacions mentre no existeixi una legislació que fixi criteris de participació local, sostenibilitat i equilibri territorial.

La proposta de l’ens és apostar per un model de plantes petites i mitjanes impulsades per la mateixa pagesia i les cooperatives locals, gestionant únicament els residus orgànics generats pel mateix sector. El vicepresident del Consell Comarcal del Pla, Jordi Martínez, va assenyalar la “pressió creixent” d’aquestes macroplantes, la majoria d’elles promogudes per “fons d’inversió que no responen a les necessitats dels nostres ramaders”.

La moció es va aprovar amb tretze vots a favor de l’equip de govern, alguns consellers de Compromís Municipal i Irene Ruestes, d’Ara Pacte Local, i quatre abstencions de la consellera de Candidatura de Progrés, Dolors Folguera, i de tres consellers de CM, atès que el grup va donar llibertat de vot.

En la seva intervenció, Dolors Folguera va lamentar que no s’inclogués en la llista de municipis l’ampliació de la planta de Torregrossa, que ara produeix compostatge i que es convertirà al biogàs. El president de l’ens, Carles Palau, va aclarir que es tractava d’una moció “molt centrada” en les noves plantes i que, en tot cas, “la literatura lliga plenament amb el que comentes”.

En el mateix ple es va aprovar inicialment per unanimitat la declaració de bé cultural d’interès local de l’Església de Sant Bartomeu de Sidamon. També es va donar llum verda amb el conveni per la cessió del fons del Castell del Remei (1926-1985) a l'Arxiu Comarcal del Pla d'Urgell.

Comarques: 
Pla d'Urgell
Comparteix

També t'interessarà