Societat

El cost de la matrícula frena la captació d’alumnes aragonesos per part de la UdL

El cost de la matrícula frena la captació d'alumnes aragonesos per part de la UdL

El cost mitjà de la matrícula per crèdit d’una carrera universitària era el curs passat de 33,52 euros a Catalunya -i, per tant, a la Universitat de Lleida (UdL)- gairebé el doble que els 19,75 a Aragó. Són dades oficials del ministeri d’Educació que expliquen per què s’ha frenat el progressiu augment de l’afluència a la UdL d’estudiants de la Franja i de la resta d’Aragó que havia tingut lloc l’última dècada.

El vicerector de Docència, Francisco García, va detallar que l’últim curs es van matricular a Lleida 781 universitaris procedents d’Aragó (550 d’Osca, 200 de Saragossa i 31 de Terol), quan l’any 2000 només eren 600. No obstant, va confirmar que el seu progressiu creixement ha quedat frenat des que la Generalitat va aplicar una forta pujada de taxes fa dos cursos. García va indicar que, a més de l’aspecte econòmic, hi influeix el fet que la Universitat de Saragossa ha obert en els últims anys a Osca centres de titulacions que també ofereix la UdL. Per la seua part, el vicerector d’Estudiants de la Universitat de Saragossa, Fernando Zulaica, va afirmar ahir en declaracions a Ràdio Lleida que s’està produint una «emigració» d’estudiants catalans a la seua universitat a causa de la diferència del preu de les taxes, alhora que hi ha menys aragonesos que van a Catalunya. Segons aquesta universitat, el curs 2012-13 tenia matriculats 198 catalans en estudis de grau, que van augmentar fins als 238 el 2013-14, i per al pròxim ja se n’han matriculat 60 de nous. Tanmateix, aquestes xifres no concorden amb les que ofereix la mateixa universitat a la seua web, que indiquen que el curs 2012-13 hi havia 321 catalans matriculats en estudis de grau i primer i segon cicle (aquests últims són una minoria) i que el curs passat van ser 319.

Baixen els matriculats de l’Estat

D’altra banda, el vicerector de Docència de la UdL va manifestar que també han constatat una caiguda de la matriculació d’estudiants de la resta d’Espanya en titulacions en les quals fa uns anys acostumaven a tenir una gran presència, com ara Forestals. Amb tot, va destacar que en l’últim curs la UdL tenia 1.600 estudiants -d’un total de 10.010- procedents de fora de Catalunya. Per aquest motiu, va destacar que al marge del cost, les famílies també valoren altres aspectes com la qualitat de la docència, el fàcil accés als professors i les pràctiques en totes les carreres que ofereix la UdL.

Captació inversa

La Universitat de Saragossa afirma que el nombre de catalans matriculats als seus centres augmenta

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.