El Parc Astronòmic del Montsec ha presentat l’onzena edició del Festival d’Astronomia, que enguany s’allargarà al llarg de dos caps de setmana consecutius, del 10 al 13 d’octubre i del 17 al 19 del mateix mes. La iniciativa incorpora així una nova fórmula per facilitar que més persones puguin gaudir de la programació, que combina ciència, cultura i turisme.
El festival està dedicat a M. Assumpció Català, primera professora astrònoma de l’Estat, coincidint amb el centenari del seu naixement. Català va destacar per la seva tasca en l’observació i obtenció d’imatges del sol i és la figura central d’aquesta edició. A més de les activitats al Parc, l’Aula Magna de l’Institut d’Estudis Ilerdencs acollirà la conferència M. Assumpció Català, astrònoma pionera, apassionada de la ciència, a càrrec de la professora de la Universitat de Barcelona, Mercè Romero.
La programació inclou tallers, experiments i visites guiades adreçades a públic familiar i escolar. També hi haurà concerts, com els d’Olga Zoet i Joana Cebolla Trio, aquest últim a la Col·legiata de Sant Pere d’Àger. Una de les experiències més destacades serà l’accés a les cúpules del Parc Astronòmic per observar el cel nocturn.
Els artistes de la plataforma Vértices han creat tres propostes inspirades en les observacions solars de M. Assumpció Català, amb la col·laboració de centres de recerca i creadors contemporanis. Tal com ha explicat el coordinador de la plataforma, Santi Maeso, es tracta de treballs que combinen “una mirada híbrida entre art i ciència”.
La vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach, ha remarcat la importància de dedicar aquesta edició a una pionera de la ciència. Per la seva banda, el director del Parc Astronòmic, Salvador J. Ribas, ha assenyalat que el festival “convida a grans i petits a apropar-se a la ciència i a descobrir l’univers amb l’objectiu de promoure el turisme de les estrelles entre tots els públics”.