Societat

El Govern demana diners a la UE per a l’enllaç a Lleida de l’eix mediterrani

El Govern demana diners a la UE per a l'enllaç a Lleida de l'eix mediterrani

La Generalitat ha demanat finançament a la Unió Europea per al tram de connexió de Lleida al corredor mediterrani, dins de les actuacions urgents per desenvolupar aquest gran projecte d’infraestructura ferroviària. Segons va publicar ahir La Vanguardia, l'»agenda catalana» presentada a Brussel·les la setmana passada inclou la conversió del tram Saragossa-Lleida-Reus-Sant Vicenç de Calders a un ample mixt, que permeti el pas de trens de mercaderies europeus i connecti l’eix amb les zones logístiques de l’interior. L’ample mixt és aquell que permet la circulació de combois amb amples de via diferents, en aquest cas l’ibèric, que és el que s’utilitza a la xarxa ferroviària convencional, i l’europeu, que és el que utilitza la xarxa d’alta velocitat i els trens de la resta d’Europa.
La proposta catalana no quantifica el cost d’aquest tram, a diferència d’altres de també prioritaris com els accessos al port de Barcelona (108 milions d’euros); al de Tarragona, incloent-hi una nova terminal (184); el nou corredor per a mercaderies Martorell-Castellbisbal (200); o la rehabilitació del tram Reus-Roda de Barà per a l’ús exclusiu de mercaderies (256), entre altres obres que sumen una inversió total superior als 1.500 milions d’euros a executar fins al 2020.
En qualsevol cas, el cost de reconvertir el tram de Lleida seria tenint en compte la distància a cobrir de diversos centenars de milions. El document entregat a Brussel·les s’incorporarà al dossier d’estudi de cara a fixar les inversions que rebran finançament europeu, una decisió que es prendrà al febrer. La Generalitat, que en defensa la necessitat per dinamitzar l’activitat econòmica, afegirà aviat un altre document amb un estudi de demanda i un pla de serveis. Les subvencions de la UE poden cobrir fins al 20% de les obres i fins i tot el 40% si són projectes transfronterers.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.