El nou cap dels Agents Rurals a Lleida reclama més efectius per vigilar el territori

ACN
Publicat: 
01-09-2026
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • El nou cap de l'Àrea Regional de Lleida del cos d'Agents Rurals, Joan Baraut / ©Roger Segura | ACN
    Peu de foto: 
    El nou cap de l'Àrea Regional de Lleida del cos d'Agents Rurals, Joan Baraut / ©Roger Segura | ACN

El nou cap de l’Àrea Regional de Lleida dels Agents Rurals, Joan Baraut, ha situat la proximitat amb el sector primari, la prevenció i la coordinació institucional entre les principals prioritats de la seva nova etapa al capdavant del cos a la demarcació.

Durant la seva presentació aquest dimarts a la delegació del Govern, Baraut ha defensat la necessitat d’incrementar la presència dels agents sobre el territori i ha remarcat que vol que pagesos i ramaders els percebin “no com a enemics, sinó com a aliats”.

Un dels principals condicionants actuals per als Agents Rurals a Lleida és el dispositiu desplegat arran del brot de pesta porcina africana (PPA) a Collserola. Baraut ha explicat que, de manera habitual, la regió lleidatana destina dos o tres agents diaris, com a mínim, a les tasques de control a l’àrea de Barcelona, tot i que aquesta xifra pot augmentar en funció de les necessitats del dispositiu.

El responsable territorial considera que aquesta situació limita la capacitat d’actuació del cos a Ponent, especialment davant problemàtiques com la sobrepoblació de conills. Per això, confia que, quan es pugui donar per controlat el brot de PPA, part dels efectius que ara treballen a Barcelona puguin tornar a la demarcació. Tot i que ha reconegut que encara és difícil posar una data al final del dispositiu, ha apuntat que l’evolució és favorable i que cada vegada es capturen menys senglars. En aquest sentit, ha assenyalat que a finals d’any es podria començar a veure la llum, tot i advertir que es tracta d’una previsió que cal agafar “amb pinces”.

17 incendis durant la campanya de sega

La campanya de sega ha estat un altre dels àmbits analitzats durant la presentació. Dels 36 incendis registrats a Catalunya durant aquest període, 17 s’han produït a la demarcació de Lleida, amb unes 700 hectàrees afectades entre terrenys agrícoles i forestals. Una part important de la superfície cremada correspon al foc de Guimerà, que va afectar 413 hectàrees.

Baraut ha valorat positivament el sistema de treball conjunt entre els Agents Rurals, el GEPIF, els pagesos i els Bombers, que considera que ha contribuït a contenir l’abast dels focs. També ha destacat el compliment generalitzat de les mesures de seguretat per part del sector agrícola. Durant la campanya, els agents han inspeccionat 145 màquines de sega a la regió de Lleida i només en un cas s’ha ordenat l’aturada cautelar de l’activitat perquè la maquinària no disposava dels mitjans d’extinció obligatoris.

Segons Baraut, la tendència dels darrers anys apunta a una reducció dels incendis vinculats a la sega. L’objectiu, ha indicat, és continuar disminuint tant el nombre d’ignicions com la superfície afectada quan es produeix un foc.

El pla estratègic preveu duplicar els efectius

Un altre dels reptes del nou responsable dels Agents Rurals és reforçar els recursos humans. Actualment, l’Àrea Regional de Lleida disposa d’uns 80 agents i comandaments, mentre que el pla estratègic del cos per al període 2026-2030 preveu arribar als 170 efectius a la demarcació. En el conjunt de Catalunya, l’objectiu és passar dels 675 agents actuals a 1.300 l’any 2030.
Baraut també vol aprofundir en la relació amb les diferents administracions i organismes del territori. En aquest sentit, planteja reforçar la coordinació amb ajuntaments, consells comarcals i la Diputació de Lleida, així com amb els diversos departaments de la Generalitat i els cossos operatius.

El nou cap dels Agents Rurals considera especialment important que aquesta coordinació no es limiti als moments d’emergència, sinó que es treballi prèviament per poder anticipar problemes i donar una resposta més efectiva quan es produeixin incidències.

La prevenció i la pedagogia completen els principals eixos de la nova etapa. Baraut ha defensat que informar i sensibilitzar la ciutadania és una eina essencial per reduir riscos i afavorir la conservació del patrimoni natural. Aquesta tasca divulgativa haurà de complementar les funcions d’inspecció, vigilància i control que desenvolupa el cos.

La demarcació suma 92 incendis i més de 1.050 hectàrees afectades

Durant l’acte, la delegada del Govern a Lleida, Núria Gil, ha remarcat la importància de reforçar la prevenció i la vigilància davant unes dades que evidencien la magnitud del problema. Segons ha explicat, aquest any la demarcació acumula 92 incendis i més de 1.050 hectàrees afectades.

Gil ha destacat que la proximitat i la col·laboració amb el territori seran elements clau en aquesta nova etapa i ha situat els Agents Rurals com una “peça essencial” en la protecció del medi ambient, la biodiversitat i els boscos, així com en el compliment de la normativa ambiental.

La delegada també ha agraït la feina del fins ara cap de l’Àrea Regional de Lleida, Llorenç Ricou, que s’ha jubilat recentment i que ha estat present en l’acte de presentació del seu successor.
 

Comparteix

També t'interessarà