Cultura

El Pallars Jussà gaudeix d’una «Nit sota les estrelles»

El Pallars Jussà gaudeix d'una "Nit sota les estrelles"

Des de la cara nord del Montsec, “un dels millors llocs de Catalunya per a la observació del cel nocturn”, en paraules de l’astrofísic Kike Herrero, els participants en la primera “Nit sota les estrelles a Cal Soldat” van poder gaudir d’una amena sessió d’observació astronòmica que va incloure el seguiment, amb un telescopi automatitzat de 25 centímetres de diàmetre, d’astres tan diversos com la Lluna, Saturn i els seus anells, l’estrella doble Albireo, la Nebulosa de l’Anell, el Cúmul d’Hèrcules (amb una lluminositat similar a la de 500.000 sols) i la Galàxia M82, situada a 12.000.000 anys llum de la Terra.

Com a dada anecdòtica, els observadors van poder divisar dues vegades el pas l’Estació Espacial Internacional, una estació modular permanentment en òrbita al voltant de la Terra a una altitud aproximada de 360 km. amb una tripulació de fins a 7 homes i que dóna una volta al nostre planeta cada hora i mitja aproximadament. 

La propera “Nit sota les estrelles” programada pel conjunt rural de Cal Soldat —situat al Pallars Jussà, al municipi del Castell de Mur— tindrà lloc el 13 d’agost, coincidint amb clàssica pluja d’estels dels Perseids, coneguts popularment com a llàgrimes de Sant Llorenç. Aquestes sessions d’observació astronòmica estan dirigides per l’astrofísic i divulgador astronòmic Kike Herrero, de l’empresa Celestia, que per introduir l’activitat inicia cada sessió amb una xerrada divulgativa il·lustrada amb fotografies de diferents cossos celestes.

TerritoriCastell de Mur · Pallars Jussà
Més notícies de Castell de Mur →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

El Talarn Music Experience tanca la seva edició més multitudinària amb 3.700 espectadors
Cultura

El Talarn Music Experience tanca la seva edició més multitudinària amb 3.700 espectadors

Redacció · 19 jul. 2026
El festival Talarn Music Experience arrencarà amb La Fúmiga i Buhos i tancarà amb God Save The Queen
Cultura

El festival Talarn Music Experience arrencarà amb La Fúmiga i Buhos i tancarà amb God Save The Queen

Redacció · 9 jul. 2026
El Talarn Music Experience celebra 10 anys expandint la música pel Pallars Jussà
Cultura

El Talarn Music Experience celebra 10 anys expandint la música pel Pallars Jussà

Redacció · 19 febr. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.