El Parc Astronòmic del Montsec encarrila la recta final de la temporada amb noves experiències i eines per a l’observació del cel.
El Parc Astronòmic del Montsec, ubicat a Àger, encamina aquest novembre la recta final de la seva setzena temporada, que es tancarà el gener del 2026. Enguany, el parc, gestionat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, ha apostat per la digitalització, la sostenibilitat i una programació especial dedicada a la commemoració del centenari del naixement de l’astrònoma Maria Assumpció Català, la primera astrònoma professional a treballar en una universitat espanyola.
Després d’un 2024 amb més de 33.000 visitants —la tercera millor xifra dels setze anys d’història del centre i la més alta des que el gestiona FGC—, el Parc afronta la recta final de la temporada amb nous equipaments per l’observació astronòmica. El PAM ha incorporat tres telescopis portàtils Dobson de 30 centímetres i el primer radiotelescopi del centre, de tres metres de diàmetre, que permet observar el Sol i altres objectes brillants fins i tot en dies ennuvolats.
El 2025 ha estat un any especialment actiu des del punt de vista astronòmic, amb un increment notable de l’activitat solar que ha permès oferir observacions destacades del Sol i fenòmens com l’eclipsi parcial del 29 de març, visible des del Montsec amb una cobertura d’entre el 25 i el 30%. Aquest fenomen ha servit de preludi al “Triplet Ibèric”, que inclourà tres eclipsis solars consecutius entre 2026 i 2028.
La programació d’aquesta temporada també ha incorporat noves propostes per ampliar l’experiència dels visitants, com l’estrena de la pel·lícula en 3D ‘Hazelnuts - In Search of the Perfect Planet’, una producció guardonada internacionalment que es va projectar per primer cop al març. En aquesta línia, s’han ampliat les visites diürnes, ara en format 3D i amb una durada de dues hores, i s’ha doblat l’oferta de sessions nocturnes respecte a la temporada anterior.
El Parc també ha renovat el seu web amb noves eines per facilitar la planificació de les visites. Una d’elles és l’espai Infoparc, que ofereix informació en temps real sobre la meteorologia, el calendari d’experiències i les exposicions. La digitalització també ha arribat a la Sala Starlight, on s’ha incorporat un sistema de realitat virtual que permet als visitants viure una experiència immersiva per entendre com la contaminació lumínica afecta la visió del cel.
La programació del 2025 ha inclòs també el Festival d’Astronomia, dedicat enguany a l’Any Assumpció Català, el cicle Música sota les Estrelles i diverses activitats familiars de divulgació científica. En aquesta recta final de la temporada, el Parc Astronòmic prepara una programació especial de Nadal amb propostes que combinaran ciència, observació guiada i música en directe.
Paral·lelament, el centre ha continuat avançant en el seu compromís amb la sostenibilitat. Durant aquesta temporada s’han instal·lat plaques solars fotovoltaiques i sistemes d’aerotèrmia per a la climatització, a més d’un sistema de monitoratge i control domòtic per reduir el consum energètic i millorar l’eficiència de les instal·lacions. El 2024, el Parc també va renovar el certificat del Sistema de Gestió Ambiental (ISO 14001), que acredita una gestió responsable dels recursos i la protecció del medi ambient.
Aquest reconeixement s’afegeix a una trajectòria reconeguda internacionalment. El Parc Astronòmic del Montsec va rebre el 2020 el premi internacional Starlight a l’Excel·lència en Educació i Difusió de l’Astronomia i, un any abans, la distinció d’ambaixador Platí de Cel Fosc, atorgada per la Unió Astronòmica Internacional. La serra del Montsec, on s’ubica el centre, disposa des del 2013 de la doble certificació de Reserva i Destinació Turística Starlight, avalada per la UNESCO, sent el segon lloc del món en obtenir aquest reconeixement.
La temporada es tancarà el gener del 2026 després d’un any marcat per novetats tecnològiques, activitats familiars i una bona resposta del públic. La programació de les últimes setmanes es pot consultar al web del Parc Astronòmic del Montsec.







