El Parc Astronòmic del Montsec estrena temporada amb nou equipament i Manu Guix com a cap de cartell del “Música sota les estrelles”
Tres nous telescopis portàtils reforçaran les activitats d’observació del cel durant les jornades de visites nocturnes al Parc Astronòmic del Montsec (PAM), on també s’habilitarà el primer radiotelescopi abans de finals d’any.
El parc, gestionat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha presentat el nou material astronòmic que s’inclourà en aquesta temporada que permetrà observar el sol en dies ennuvolats, en el cas del radiotelescopi.
Endemés, s’ha donat a conèixer la iniciativa “Música sota les estrelles”, la qual proposa la fusió d’astronomia i música en directe al planetari l’Ull del Montsec. Els concerts s’han programat entre el 22 de juny i el 15 de novembre, amb l’actuació d'artistes catalans com: Manu Guix (13 setembre), Mariona Escoda (22 juny), Juls (19 juliol), Kelly Isaiah (30 agost), Olga Zoet (11 octubre) i Judit Neddermann & Pau Figueres (15 novembre). En aquest sentit, el director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Andreu Vàzquez, ha destacat com aquestes iniciatives demostren com la cultura pot arribar a tots els racons del territori i connectar amb nous públics a través d’experiències singulars. Per la seva banda, el director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juli Alegre, ha valorat el compromís del Parc amb un model de turisme sostenible i responsable, i ha subratllat la riquesa de l’oferta que envolta aquest equipament, que combina astronomia, natura, cultura i turisme actiu en un entorn privilegiat. El cicle de concerts és fruit de la col·laboració amb l'Institut d'Estudis Ilerdencs, la Diputació de Lleida i la Casa de la Música Terres de Lleida - Orfeó Lleidatà.
Durant aquest 2025, a més, destaca la celebració del centenari d’Assumpció Català Poch, la primera professora d’astronomia de l’Estat, concretament a la Universitat de Barcelona, i primera dona en obtenir un doctorat en Matemàtiques. El PAM acollirà l’acte central el dia 14 de juliol, coincidint amb el dia del seu naixement. Altrament, el Festival d’Astronomia d’aquest any, que arriba a la seva 11a edició, estarà dedicat a l’astrònoma catalana. El festival se celebrarà a l’octubre i inclourà activitats diürnes i nocturnes per a tots els públics sota l’impressionant cel del Montsec.