El Pla d'Urgell acull per primer cop el Fòrum Comarcal de l'ACM amb representants de tot Catalunya

Redacció
Publicat: 
05-06-2026
Actualitzat: 05-06-2026 16:17
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • La presidenta del Fòrum Comarcal de l’ACM, Sònia Gràcia, i el president del Consell Comarcal del Pla d'Urgell, Carles Palau / ©LauraQuintana
    Peu de foto: 
    La presidenta del Fòrum Comarcal de l’ACM, Sònia Gràcia, i el president del Consell Comarcal del Pla d'Urgell, Carles Palau / ©LauraQuintana

El Pla d'Urgell ha acollit avui divendres 5 de juny, per primera vegada, la trobada del Fòrum Comarcal de l'Associació Catalana de Municipis (ACM), reunint a Mollerussa representants de tots els consells comarcals de Catalunya i del Conselh Generau d'Aran.

La trobada ha servit per debatre l'afectació del Pla Territorial Sectorial per a la Implantació de les Energies Renovables a Catalunya (PLATER), impulsat per la Generalitat. A poc menys de dos mesos perquè finalitzi el termini de presentació d’al·legacions al document, el president del Consell Comarcal del Pla d’Urgell, Carles Palau i Boté, ha expressat la preocupació existent a la comarca per l’impacte que la planificació prevista pot tenir sobre el sòl agrari productiu.

Palau ha explicat que una de les principals preocupacions és conèixer “quin és l’abast real de l’afectació del PLATER als diferents municipis i com podem encaixar les necessitats reals de la comarca amb aquesta planificació”. En aquest sentit, ha recordat que el Pla d’Urgell compta amb una important extensió de terreny de regadiu i d’alta productivitat agrícola. “El que ens preocupa és com s’encaixa aquesta planificació amb el terreny productiu. No volem que es perdi sòl agrícola per instal·lar plaques solars”, ha remarcat.

Per la seva banda, la presidenta del Fòrum Comarcal de l’ACM, Sònia Gràcia i Xuclà, ha detallat que la posició de l’Associació Catalana de Municipis passa per reduir la superfície addicional que inicialment s’ha previst per a cada municipi. Segons ha explicat, els municipis assumeixen el percentatge de superfície destinada a la implantació d’energies renovables que estableix la Generalitat, però consideren que cal revisar les àrees complementàries també afectades. “Creiem que no s’ha de reduir la part que ens correspon a cada municipi, però sí que s’hauria de retirar tota aquella altra superfície que ja apareix afectada”, ha assenyalat.

Durant la jornada s’han abordat altres qüestions d’actualitat que afecten el món local, com ara el nou Decret llei 6/2026, de 5 de maig, de mesures urgents en l’àmbit urbanístic i de la contractació en relació amb els municipis rurals, que té com a objectiu reduir la burocràcia, flexibilitzar els usos del sòl i fomentar la rehabilitació d’edificis existents. 

 

Comarques: 
Pla d'Urgell
Comparteix

També t'interessarà