El preu de la pera conference s’ha disparat en les últimes setmanes davant d’una escassa oferta. Algunes fonts apunten que s’han arribat a pagar un euro per quilo. El responsable del sector de la fruita d’Unió de Pagesos, Xavier Gorgues, va recordar que l’últim tauler de Mercolleida estableix la cotització orientativa entre 70 i 75 cèntims d’euro el quilo.
A l’hora d’explicar aquesta situació, cal tenir en compte diferents factors. El més important, l’escassa oferta a Europa. El líder d’Aeall-Asaja, Pere Roqué, va recordar que tant Bèlgica com Holanda van fer grans vendes d’aquesta varietat de fruita a l’inici de campanya a preus «rebentats» i avui tenen una disponibilitat mínima de fruita. Gorgues va afegir que en aquests països es va arribar a deixar peres a l’arbre i es van fer importants retirades de producte. Afrontaven així el tancament del mercat rus, al qual tradicionalment destinaven bona part de la seua producció de peres.
El responsable del sector de la fruita de JARC, David Borda, va coincidir a valorar la falta de producte, entre altres coses a causa de la política comercial que han tingut Bèlgica i Holanda. Va dir que els preus actuals de Mercolleida haurien de ser els habituals i es va lamentar que al principi de campanya es «va tirar» la fruita a preus baixos.
A finals del mes d’abril, les cambres de Lleida allotjaven un 22% menys de peres que la mitjana dels anys 2011 a 2014. En comparació només amb el 2014, el descens era d’un 16 per cent. Segons aquests estocs fets públics per Afrucat fa sols uns dies, el volum de la varietat confere a la xarxa de fred de Lleida es limitava a 17.428 tones.
Malgrat el repunt de preus, tant Gorgues com Roqué van insistir que beneficiarà qui avui tingui producte, però que no afectarà el conjunt del balanç de la campanya de pera conference per la baixa disponibilitat actual de producte.
Quant als efectes de les altes temperatures d’aquests dies sobre els fruiters, consideren que seran limitats. Roqué va dir que està accelerant la maduració de la cirera. Pel que fa a les peres, Gorgues va apuntar que la calor pot acabar produint problemes de deshidratació a les fulles d’arbres de producció de peres conference.
En el cas de poma, no descarta que es donin casos dels anomenats «cops de calor», que provoquen unes taques marrons a la pell que fa que el mercat no les accepti per al consum en fresc. De tota manera confia que no es registrin problemes o que siguin mínims, ja que les pomes són en aquests moments molt petites i molt dures. David Borda considera que, en tot cas, els efectes de les altes temperatures seran molt limitats en la fruita, encara que s’incrementaran despeses en reg.