Societat

El projecte Ponent Actiu a Artesa de Lleida permet la recuperació del seu nucli antic

El projecte Ponent Actiu a Artesa de Lleida permet la recuperació del seu nucli antic

La Vileta d’Artesa de Lleida es troba al centre de la població, i configura el nucli antic de la vila. Les antigues porxades que tancaven la vila closa, juntament amb les arcades de pedra que les sustentaven, van ser enderrocades durant el segle passat. La superfície d’intervenció correspon al carrer Vileta i els seus accessos des del carrer la Bassa i el carrer dels Gallart. La Vileta d’Artesa de Lleida és considerada Bé Cultural d’Interès Local. Amb aquesta actuació, Artesa de Lleida recupera un espai històric al qual s’han millorat totes les infraestructures. Aquesta acció s’ha dut a terme en el marc de l’operació projecte Ponent Actiu liderat per la Diputació de Lleida per mitjà del Patronat de Promoció Econòmica i s’aposta per la consolidació d’un model de turisme sostenible i competitiu a les terres de Lleida a través de 58 projectes de municipis de les comarques de l’Urgell, el Pla d’Urgell, el Segrià i les Garrigues. L’objectiu de Ponent Actiu és que es puguin consolidar com a destinacions turístiques els diferents emplaçaments a partir de la posada en valor del seu patrimoni natural i cultural i mitjançant un model de gestió unificat, que permeti la creació de nous productes turístics sostenibles. Amb un pressupost de licitació de 230.851,64€, les actuacions que s’han fet són: 

  • Soterrar les xarxes d’electricitat, telefonia i enllumenat públic, que fins ara estaven penjades a les façanes o sobre pals de fusta col·locats a les cantonades de l’espai públic. D’aquesta manera s’ha millorat l’impacte visual de la zona.
  • Millorar les xarxes de sanejament i subministrament d’aigua.
  • Canviar el paviment de formigó.

Antigament, el recinte tancat de la Vileta tenia tres accessos que estaven protegits per sengles portes que es tancaven en casos de perill, un al costat oest, situat a la meitat del carrer, l’altre a l’extrem sud al costat de l’església i el tercer al costat est. En aquesta banda, a més de la porta que estaria alineada amb la façana sud de l’actual seu de La Femosa, on encara és visible un dels muntants, tenia com a element singular que donava caràcter al conjunt un porxo amb quatre arcades apuntades, el qual es va conservar fins l’any 1975, en què va ser enderrocat a causa de l’enderroc de la casa que el suportava pel costat nord. Amb les obres de clavegueram es va descobrir un importantíssim refugi antiaeri construït durant la guerra civil, el qual ha estat conservat per fer-lo visitable en un futur. Ponent Actiu s’executa amb el cofinançament del 50% dels fons FEDER (Programa Operatiu Feder Catalunya 2014-20), un 25% per part dels municipis beneficiats i l’altre 25% per part de la Diputació de Lleida.

TerritoriArtesa de Segre · Noguera
Més notícies de Artesa de Segre →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
La Diputació invertirà 3,5 milions per habilitar 52 habitatges de lloguer social
Societat

La Diputació invertirà 3,5 milions per habilitar 52 habitatges de lloguer social

Laura Quintana · 26 oct. 2026
Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist
Societat

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Laura Quintana · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.