Economia

⏯️ El sector agrícola reclama a Acció Climàtica que resolgui les compensacions per als cultius afectats per la sequera

⏯️ El sector agrícola reclama a Acció Climàtica que resolgui les compensacions per als cultius afectats per la sequera

Regants critiquen que el govern espanyol hagi exclòs dels ajuts finques de canals que depenen de la CHE


La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC) i Manifest del Gran Urgell exigeixen a Acció Climàtica que resolgui les al·legacions a l’esborrany dels ajuts pels afectats per les restriccions de reg. La inquietud de les entitats, a les qulas també s’hi sumen Afrucat, ASAJA, Plataforma de pagesos o conills, AEFA, Canal Segarra-Garrigues i Canal d’Urgell, dificulta, afirmen, que els agricultors puguin garantir la supervivència de les seves explotacions.

Així, malgrat valoren positivament els ajuts que prepara Acció Climàtica, els consideren «insuficients i injusts amb els productors que no han pogut regar«. Davant d’això, JARC i la FCAC, organitzacions autoritzades per a negociar amb el departament, han presentat diverses al·legacions a l’esborrany.

D’aquestes, destaca l’eliminació dels topalls màxims i mínims pel que fa a l’extensió de les explotacions, la professionalitat dels productors i el fet de tenir o no assegurança agrària. Aquests paràmetres «no s’han de tenir en compte com tampoc es van tenir en compte quan no es va deixar regar», ha indicat Perera. També demanen afegir un nou mòdul de guaret que inclogui panís i altres cereals i hortícoles no sembrats i sembrats, així com eliminar el condicionant que fixa que als cultius no assegurats els ajuts es redueixin a la meitat.

DESTAQUEM

Pel que fa al cultiu de l’arròs, proposen augmentar l’import del mòdul per als recintes d’arròs sembrats, que han patit greus problemes de salinització provocats per la manca d’aigua, en més de 300 hectàrees destinades a aquest cultiu.

D’altra banda, les entitats han manifestat «la decepció i malestar» amb el Ministeri d’Agricultura pel fet que hagi «exclòs i ignorat a gairebé 50.000 hectàrees del regadiu del Canal d’Urgell i Segarra-Garrigues» en els ajuts de la sequera publicats el juliol i demanen una «ràpida rectificació». Argumenten que els dos canals tancats pertanyen a la CHE i que són competència del govern espanyol. «Creiem que això encara fa més greu l’actitud del ministeri, i és responsabilitat seva intentar ajudar els pagesos afectats», ha afirmat el portaveu de Manifest del Gran Urgell.

El president de JARC, Joan Carles Massot, ha reivindicat que els ajuts són necessaris «no per tapar forats», sinó perquè els agricultors puguin començar la nova campanya «de manera digna i no hagi de plegar ningú». En aquest sentit, preveu que si no arriben pluges generoses, la campanya que ve serà «molt més complicada» que la d’enguany, i considera «bàsic i indiscutible» que les administracions apostin d’una vegada per totes per la modernització dels regadius.

En aquest sentit, el president de la FCAC, Ramon Sarroca, ha defensat que la sequera dels darrers mesos ha de servir per portar «canvis en tots els comportaments i usos de l’aigua» i ha reivindicat l’ús de l’aigua que fa el sector agrícola. «No l’estem malgastant, l’utilitzem per produir aliments i conservar el territori», ha conclòs.

TerritoriMiralcamp · Pla d'Urgell
Més notícies de Miralcamp →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Empresa

Autotardor obre portes a Mollerussa amb prop de 400 vehicles i 22 expositors

Vanesa Ortega · 23 oct. 2026
Un estudi xifra en 17,5 milions l’impacte econòmic de la Fira de Sant Josep
Economia

Un estudi xifra en 17,5 milions l’impacte econòmic de la Fira de Sant Josep

Laura Quintana · 5 oct. 2026
Mollerussa preveu incorporar al patrimoni municipal una finca de gairebé 25.000 metres quadrats
Economia

Mollerussa preveu incorporar al patrimoni municipal una finca de gairebé 25.000 metres quadrats

Laura Quintana · 22 set. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.