Cultura

Els Jocs Florals dels Micropobles reivindiquen el món rural com a subjecte literari

Els Jocs Florals dels Micropobles reivindiquen el món rural com a subjecte literari

La Biblioteca Emili Pujol de La Granadella ha acollit l’entrega de premis de la tercera edició dels Jocs Florals en les categories d’infants, joves i adults. Entre els guanyadors i guanyadores hi ha persones d’arreu dels Països Catalans i, fins i tot, un de Dinamarca.


Els Jocs Florals dels Micropobles, impulsats per l’Associació de Micropobles de Catalunya, busquen reivindicar el món rural com a subjecte literari i reflectir la realitat dels municipis rurals d’arreu del país a través dels textos i reflexions de cada participant. Un total de 61 originals s’han presentat a la tercera convocatòria dels Jocs Florals. Totes les obres, inèdites i escrites en prosa o vers en català, tenien com a tema principal el món rural. La Biblioteca Emili Pujol de La Granadella ha reunit aquest dissabte a una quarantena de persones en un vermut-literari on s’ha fet l’entrega dels premis de la tercera edició dels Jocs Florals. En la categoria d’adult, els premis en prosa han estat per L’Aiguavès de Can Tió de Joaquim Gibert Font i Vida nova de Laura Gómez. En poesia s’ha premiat l’obra A la casa de les roques de Marta Contreras Serrano i Cal·ligrafies del record de Mateu Ramon.

Pel que fa a prosa juvenil, els premis han estat per Dibuixar una entrada d’Alan Towand i L’essència s’acaba descobrint d’Abril Espinosa Casadevall. En poesia, Miralls de l’ànima d’Harmanjot Singh Rahil s’ha endut l’únic premi de la categoria, en quedar la segona posició deserta. En la categoria infantil en prosa s’ha distingit a Les aventures de l’esquirol de Laura Parera Barons i Boira de llum de Genís Planell Castells. En aquest cas s’ha donat també un accèssit a l’obra El meu poble de Mariona Vidal Escuer. Madremanya és casa meva d’Ènid Iglesias s’ha endut el primer premi en poesia infantil, on la segona posició ha quedat deserta.

En cada categoria s’han atorgat dos premis. El primer és una estada en un micropoble de Catalunya per conèixer-lo i on el guanyador o guanyadora podrà dur a terme activitats locals i compartir un dinar amb quatre persones, a més d’un lot de llibres relacionats amb el món rural català. Les persones distingides amb el segon premi han rebut un lot de llibres sobre el món rural. El Jurat dels Jocs Florals dels Micropobles aquest 2023 ha estat format per Martí Gironell, periodista i escriptor; Vanesa Freixa, escriptora i activista del món rural; Glòria Tomàs, llicenciada en Filologia Catalana; Josep Maria Borés, director de la revista Celsona i Judit Flix, secretaria de Micropobles i llicenciada en Filologia Catalana. Flix ha explicat que s’han rebut treballs de tots els Països Catalans i, fins i tot, un de Dinamarca. Flix ha afegit que una part interessant dels relats és que “reflecteixen molt bé com viuen els autors al seu poble”.

Premsa Micropobles: Mònica Carrasco, 699 566 741 Oriol Serrà, vicepresident de l’Associació de Micropobles de Catalunya ha destacat la bona acollida de la iniciativa i ha remarcat “l’aposta de Micropobles per impulsar accions culturals que impliquin a la ciutadania, que portin i promocionin cultura de qualitat als micropobles i contribueixin a posar el focus en el món rural i la seva identitat”. “Aquest concurs, que reflecteix la realitat del món rural, demostra que ho estem fent”, ha afegit.

Josep Maria Borés, membre del Jurat i director de la revista Celsona, ha explicat que el Jurat ha destacat “el nombre d’obres presentades i l’originalitat i la qualitat literària dels textos, molts d’ells amb una pulsió narrativa i literària força destacable”. A més de “la defensa que fa aquest certamen literari de l’ús de la llengua catalana i l’aposta valenta de col·locar el món rural i la seva realitat al bell mig de la creació literària».

L’entrega de premis ha comptat amb la participació del vicepresident de la Diputació de Lleida, Agustí Jiménez, que ha expressat que “actes com aquest palesen el potencial artístic i el talent que hi ha als micropobles i demostren que els municipis del territori tenen un gran potencial cultural”. De la seva banda, Elena Llauradó, alcaldessa de la Granadella, ha incidit també en que els Jocs Florals “posen en valor el món rural i som nosaltres mateixos, els petits pobles, els que ens hem de donar visibilitat”. Llauradó ha agraït el fet de “sentir parlar en aquests relats d’elements que en són tan comuns i entranyables en el nostre àmbit com les escoles rurals, els murs de pedra o els campanars”.

Finalment, el president del Consell Comarcal de les Garrigues, Antoni Villas, ha asseverat que iniciatives com aquesta “és una manera que els petits pobles es facin escoltar”.

Territorila Granadella · Garrigues
Més notícies de la Granadella →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions
Exposicions i museus

Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions

Laura Quintana · 26 oct. 2026
Les Borges Blanques posa a debat els models de conreu de l’olivera en la tercera edició del FOOVE
Cultura

Les Borges Blanques posa a debat els models de conreu de l’olivera en la tercera edició del FOOVE

Laura Quintana · 23 set. 2026
Buhos, Boikot, el Mag Lari i 60 colles de gegants, plats forts de la Festa Major de les Borges Blanques
Cultura

Buhos, Boikot, el Mag Lari i 60 colles de gegants, plats forts de la Festa Major de les Borges Blanques

Laura Quintana · 26 ag. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.