La vaga de temporers a la Granja d’Escarp amb prou feines ha durat unes hores. Alguns dels que es van manifestar dilluns al matí ja eren a les finques a la tarda i aquest dimarts la normalitat era absoluta a les finques i centrals d’aquesta localitat del Baix Segre, una situació pràcticament idèntica a la viscuda la setmana passada a Seròs.
L’alcalde de la Granja, Manel Solé, va explicar que la normalitat ha arribat després d’escoltar les dos parts en sengles reunions. En una, amb temporers per sentir les seues reivindicacions i, en una altra, a la nit, amb els agricultors, per constatar el seu malestar arran d’una situació que consideren injusta, al sentir-se criminalitzats malgrat que la gran majoria dels fructicultors compleixen escrupolosament el conveni.
L’any passat hi va haver 103 inspeccions de Treball al Baix Segre i només tres van ser positives
Solé, igual com va fer UGT dilluns, va apuntar que hi havia altes dosis de desinformació entre el col·lectiu dels temporers que es van concentrar aquest dimarts a la plaça de la Granja d’Escarp, alguns dels quals no treballaven en finques d’aquest municipi. Va explicar que molts creien que havien de cobrar nets els 6,18 euros establerts en el conveni del sector, sense tenir en compte que aquest és l’import brut. D’aquesta xifra s’ha de restar, per exemple, la Seguretat Social o la cotització per a l’atur, amb la qual cosa el salari net és de 5,66 euros l’hora. En cas que l’agricultor ofereixi allotjament al treballador, una cosa a la qual només està obligat en contractacions en origen, la xifra baixa a 5,05 euros.
L’alcalde va apuntar que en la reunió de dilluns a la nit es van analitzar liquidacions dels agricultors i no només s’està pagant el conveni, sinó que en alguns casos hi ha fructicultors que abonen salaris per sobre del que està pactat, va dir.
El sindicat afirma que hi ha pagesos que dubten si seguir comercialitzant pels baixos preus
Aquest conflicte ha indignat els agricultors per diverses raons. La primera és que la tònica general en el sector és el compliment de les obligacions, sense descartar que hi pugui haver algun cas aïllat d’irregularitat. L’alcalde de la Granja va dir que l’any passat es van registrar un total de 103 inspeccions de Treball en finques de poblacions del Baix Segre i que només tres van ser “positives” (amb alguna irregularitat). La segona raó és que s’enfronten a una situació incerta a la campanya, després de les crisis de preus que han estat patint. A més, consideren que en realitat es criminalitza tot un sector que, com va dir Manel Solé, és la base de l’economia local.
De fet, els agricultors es pregunten per què i qui pot estar darrere de les protestes i apunten que es registren en un moment clau de la campanya per a molts d’ells. La recollida de la fruita al Baix Segre coincideix amb tasques d’aclarida i no existeix gran oferta de mà d’obra, la qual cosa complica la situació.
