Cultura

En marxa la restauració de la torre romana de Castellnou d’Ossó

En marxa la restauració de la torre romana de Castellnou d'Ossó

L’ajuntament d’Ossó de Sio iniciarà pròximament els treballs per restaurar i fer visitable la torre circular romana de Castellnou d’Ossó, que data del segle II aC, un projecte llargament reivindicat pels veïns d’aquest nucli de població. L’alcalde, Antoni Gilabert, va mostrar ahir la seua satisfacció: “Estem molt contents ja que fa molts anys que lluitem per recuperar-la.” Gilabert va explicar que la primera fase de les obres se centrarà en les excavacions arqueològiques que “ens permetran tenir més informació de la torre per després poder consolidar l’estructura”.

Aquest projecte compta amb un pressupost de 126.812 euros, finançat entre la Diputació de Lleida, els Feder, Cultura de la Generalitat i fons propis de l’ajuntament. El termini d’execució d’aquesta primera fase és el 31 de març del 2021, de manera que està previst que els treballs comencin ben aviat. Gilabert va avançar que ja treballen per a futures fases per fer visitable la torre romana de Castellnou d’Ossó i convertir-la en un nou atractiu turístic d’aquest municipi de la Vall del Sió.

La primera fase té un pressupost de 126.812 euros i ha d’acabar abans del 31 de març del 2021

Segons la publicació El patrimoni arqueològic de l’Urgell, situació actual i perspectives de futur, dels arqueòlegs Oriol Saula i Jaume Badias, la torre de Castellnou “és una construcció romana de característiques úniques a Catalunya i sense paral·lels coneguts a Espanya. (…) Malgrat les agressions i desperfectes que ha patit, conserva bona part de la fisonomia i monumentalitat, que la fan un monument de primer ordre dins del patrimoni d’època romana que hi ha a Catalunya”. La torre romana de Castellnou de Ossó és de planta semicircular, malgrat que part del costat sud-sud-oest es troba en bona mesura destruït i en part possiblement enterrat en les filades inferiors. Actualment de la torre, de 24 metres de diàmetre i declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) des del 1985, es conserva tot el traçat circular oriental i una cantonada de la banda oest.

L’any 2014 la propietària de la torre romana de Castellnou de Ossó, Antònia Huguet, va cedir l’edificació i es va constituir el consorci per a la gestió del patrimoni històric de la localitat (format per l’ajuntament, el consell de l’Urgell i la Diputació de Lleida) amb l’objectiu de restaurar i fer visitable la torre.

Al cap de tres anys, els arquitectes Melitó Camprubí i Antoni Martí van presentar el projecte de restauració als veïns amb la finalitat d’aconseguir el màxim consens possible. Van proposar expropiar i enderrocar un magatzem per aconseguir més visibilitat de la torre.

TerritoriOssó de Sió · Urgell
Més notícies de Ossó de Sió →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El teatre apropa la inclusió a l'alumnat de l'Urgell
Cultura

El teatre apropa la inclusió a l’alumnat de l’Urgell

Laura Quintana · 26 oct. 2026
Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents
Cultura

Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents

Laura Quintana · 26 oct. 2026
L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric
Cultura

L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric

Laura Quintana · 19 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.